تست فنی کشتی لوکس LEXUS در گیلان
تنها در 3 کلمه می توان ان را خلاصه کرد :
مجلل – فراخ - آسوده
این شاسی بلند فول سایز لکسس یک خودروی لوکس به معنای واقعی ایست یک نجیب زاده اصیل که در جمع بزرگان فول سایز جهان مدعی تخت پادشاهی مرسدس GL و پورشه کاین است در اصل این خودرو با همان ساختار طراحی شده برای لندکروز ارایه شده ولی همان طور که میدانیم تنها هدف این SUV فول سایز ارایه ویژگی های لوکس در کنار تمام قابلیت های فنی لندکروز بوده است.
LX 570 خودروی بزرگی است و هر بزرگی مسلما بی عیب نیست و همین تنها نقطه ضعفه آن محسوب میشود این خودرو در داخل شهر بلای جان مالک خویش می باشد و در پارکینگ ها و سبقت های شهری حتی با وجود 6 دوربین نمی تواند آن طور که باید بدون دلهره عملکرد شایسته ای داشته باشد اما اوج هنر نمایی LX در مسیر های خارج شهری و بین شهری می باشد که درآن مسیر کاملا باز بوده و این بزرگی و عظمت در کنار راحتی بیش از نیاز یکی از برتری های بی چون و چرای لکسس محسوب می شود گرچه در مسیر آفرود به سبب کاپوت کشیده و نبود دوربین زیر سینی مشابه آنچه که در رنجروور تحت عنوان کاپوت شیشه ای ارایه شده دیده راننده را مختل می کند و امکان زمین گیرشدن این لوکس چشم نواز می باشد ولی در مجموع به دلیل چهارچرخ متحرک بودن و قفل دیفرانسیل و دیفرانسیل لزش محدود همرا با سیستم KDSS قابلیت های فوق العاده ای را در رانندگی آفرود و یدک کشیدن تا 3 تن رو در کنار تمام امکانات سر LS در اختیارتان می گذارد.
امکانات :
دارای امکاناتی نظیر سیستم پیشرفته کنترل پایداری و حفظ تعادل خودرو VDIM
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری خودرو VSC
سیستم کنترل لغزش در پیچها TRC
سیستم ضد قفل ترمز ABS
سیستم کنترل حرکت اولیه در شیبهاHAC
شیشه شور چراغهای جلو
سیستم چرخش هوشمند چراغهای جلو AFS
آئینه های بغل برقی با سیستم تنظیم اتوماتیک به هنگام دنده عقب و حافظه
چراغهای جلو مجهز به سیستم زنون و سیستم تراز اتوماتیک،قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک (پس از 30 ثانیه)
سیستم ایموبالایزر به همراه دزدگیر
کمربند ایمنی پیشرفته پس کشنده و محدود کننده نیرو
چراغهای مه شکن جلو
سیستم هوشمند قفل مرکزی با هشداردهنده صوتی
قفل اتوماتیک دربها با سنسور سرعت
صندلی با پشت سری پیش کشنده سیستم کاهش صدمه به گردن هنگام وقوع تصادف
مجهز به 12 ایربگ 3 مرحله ای با توجه به شدت تصادف جهت حفظ امنیت سرنشینان از اسیب های احتمالی – جلو جانبی پرده ای زانو جلو ستون های عقب برای سرنشینان ردیف دوم
شیشه های جاذب انرژی تابشی UV
آئینه های برقی تاشو جانبی با حافظه، گرم شونده و تیره شونده در برابر نور و تغییر اتومات زاویه به هنگام دنده عقب
سیستم روشنایی روی رکاب و آئینه های بیرون هنگام ورود
سانروف بازشوی چندحالته
سیستم یخ زدایی تمامی شیشه ها
سیستم یخ زدایی تیغه برف پاکن
سیستم ایمنی بالابر شیشه ها
برف پاک کن اتوماتیک با سنسور باران هوشمند
سیستم فعال تنظیم ارتفاع خودرو (X-AHC)
اسپویلر عقب
درب عقب برقی
چراغ جلو روشنایی همراه تا 30 ثانیه
سیستم روشنایی پا رکاب و اینه بیرون هنگام ورود
سنسور باران سنسور روشنایی اتومات سنسور برف پاکن اتومات وقتی که شیشه کثیف باشه
مشخصات فنی :
موتور V8 با 383 اسب بخار در دوره موتور 5600
گشتاور 546 نیوتن متر در دوره 3600 با نسبت تراکم 10.2
گیربکس 6 دنده با قابلیت تعویض دستی و پدال پشت فرمان
شتاب 0-100 7.5 ثانیه
شتاب 0-160 17.5 ثانیه
وزن 2680 با باک 93 لیتری
مصرف داخل شهر صدی 20 لیتر اتوبان 13.5 لیتر
پیشرانه 4.7 و 4.6 لیتری (فقط درچین) و نمونه 5.7 سوپرشارژر 463-483 اسب بخاری (فقط در آمریکا و کانادا)
تجهیزات داخلی :
آئینه داخلی و بیرونی تیره شونده در برابر نور (الکتروکرومیکی)
غربیلک فرمان مجهز به تنظیم برقی در چهار جهت و سیستم جمع شو اتوماتیک همراه با حافظه
صفحه نمایشگر اطلاعات داخل کیلومتر
صفحه کیلومتر مجهز به سیستم فلورسنت
سیستم تهویه مطبوع 4 گانه با قابلیت تنظیم مجزا برای سرنشینهای جلو و کنترل اتوماتیک گردش هوا به همراه 3 فیلتر تصفیه
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجزا برای سرنشینان عقب
تهویه مطبوع عقب با فیلتر مخصوص
نورپردازی داخل اتاق
نگهدارنده لیوان برای سرنشینان جلو و عقب
داشبورد با ترکیب چوب
فرمان با ترکیب چوب و چرم
دسته دنده با ترکیب چوب و چرم
سیستم استارت بدون کلید (Keyless)
سیستم هوشمند ورود به خودرو
کروز کنترل با رادار
سیستم پیشرفته اتوماتیک پارک خودرو
سنسورهای پارک جلو و عقب
دماسنج
کلیدهای کنترل سیستم صوتی و پاسخگویی به تلفن بر روی فرمان
صفحه نمایشگر چند منظوره
سیستم کنترل تلفن – تهویه هوا – صوتی
سیستم جهت یابی ماهواره ای به همراه راهنمای صوتی و مانیتور 8 اینچ چند منظوره Touch Screen
سیستم صوتی تصویری پیشرفته مارک لونیسون مجهز به 19 بلندگو 4 ساب 4 توییتر 2 امپلی با سیستم سوراند و قابلیت پخش
MP3-WMA-DVD-DTV همراه با USB-AUX-IPOD و چنجر 6 تایی و بصورت اپشن (حافظه داخلی 80 گیگ)
سیستم صوتی و مانیتور 9 اینچ پشت سری مجزا برای سرنشینان ردیف دوم به همراه هدفون های بی سیم و ریموت کنترل و ورودی صدا و تصویر با قابلیت جمع شدن
مانیتور 10 اینچی تاشو سقف برای ردیف سوم
سیستم بلوتوث چند منظوره هوشمند نسل جدید و شماره گیر صوتی
دوربین عقب متصل به مونیتور رنگی
صندلی های برقی جلو با سه حافظه و قابلیت تنظیم 14 حالته برای راننده و 12 حالته برای برای سرنشین
سیستم تهویه مطبوع و گرمکن و سرد کن صندلی راننده و سرنشین جلو و ردیف دوم
صندلی با روکش چرم طبیعی
صندلی ردیف دوم دارای محفظه نگهدارنده اشیا و لیوان
که همگی امکاناتی هستند که رفاه کامل را در این غول 2.6 تنی را به ارمغان می آورند.
طراحی داخلی :
با بازکردن درب خودرو همچون سری LS یوی چرم درجه یک طبیعی استفاده شده در داخل کابین به مشامتان می خورد و ترکیب چرم طبیعی و چوب ماهون و درخشش زیبای المینیوم نمایی دلچسب و رباینده به داخل کابین بخشیده که با دیدن ان مدهوش زیبایی ان می شوید.
درکنسول وسط از بالا به پایین اولین چیزی که توجه شما را جذب میکند مانیتور 8 اینچی و درکنار ان جفت دریچه های کولر قرارگرفته که در زیر ان کلید های دسترسی به امکانات پرکاربرد مشاهده می شود در ادامه نیز سیستم تهویه اتومات 4 کاناله دیده میشود که در زیر ان سیستم صوتی و تصویری خودرو با مارک خوش ساخت لوینسون با 19 اسپیکر 4 ساب 4 توییتر و 2 امپلی همراه با چنجر 6 تایی شما را دعوت به یک کنسرت شادی بخش میکند که در ادامه در زیر این سیستم دکمه های تهویه صندلی جلو و ورودی USB – AUX – IPOD نصب شده و پشت اهرم دنده کلید های چند حالته تنظیم نرمی و سفتی کمک فنر – تنظیم ارتفاع خودرو – کنترل خزش و نوع حالت دیفرانسیل قرار دارد همچنین جای دستی نیز علاوه بر تکیه گاه مناسب برای راننده نقش یخچال و گرم کننده را یکجا انجام می دهد .
شما برای طراحی داخلی خودرو می توانید از حق انتخاب از میان 15 نوع رنگ چرم (4 نوع طبیعی سفید – شرابی – قهوه ای – کرم) و 5 نوع طرح چوب طبیعی (اقاقیا – افرا- یلوط – ماهون – گردو) و 2 نوع آلمینیوم به همراه چندین طرح فیبرکربن بهره مند شوید.
در سمت راست فرمان کلید پارک – اسیست – تنظیم نمای دوربین ها و در پایین ان کلید قفل دیفرانسیل مرکزی و غیرفعال کردن درب برقی - خاموش کردن ایربگ (صندلی کودک) و دسترسی سریع قرار دارد و در سمت چپ فرمان کلید تنظیم اینه های جانبی – کنترل تراکشن –گردش اتوماتیک چراغ ها همراه با فرمان – درب باز کن صندوق مشاهده می شود تا راننده با کمترین زحمت ممکن به تمامی امکانات دسترسی داشته باشد.
در بخش عقب خودرو نیز کنسول میانی برای ردیف دوم کاملا کاربردی و راحت بود و پشت کنسول میانی ردیف جلو سیستم تهویه مطبوع 2 گانه عقب همراه با وروی دیسک و USB جداگانه برای هر سرنشین و کلید های سردکن و گرم کن صندلی قرار گرفته است همچنین تمام صندلی ها به صورت برقی جابجا شده و با جمع شدن ردیف دوم و سوم فضای قابل توجهی برای حمل بار در اختیارتان قرار می گیرد.
آزمایش رانندگی :
شاید به ظاهر کارکردن با این همه آپشن و دکمه گیج کننده به نظر برسد ولی مطمن باشید که اصلا به پای شلوغی کنسول کاین نمی رسد و مدت اندکی که بگذرد کاملا با آن احساس راحتی میکنید با توجه به اینکه نگارنده تجربه سواری با GXR را نیز داشته ام باید با قاطعیت گفت که در لندکروز صدای موتور به طور محسوسی بیشتر از LX570 به کابین نفوذ می کند گویی که انگار موتور V8 این هیولا کاملا خاموش است که این نشان از عایق بندی مناسب موتور و سیستم اگزوز در لکسس نسبت به تویوتاست حتی در حین حرکت هم صدای ناچیزی به داخل کابین نفوذ می کند که به مراتب کمتر از نفوذ صدا به کابین لندکروز است.
از امکانات کاربردی برای سری LX سیستم تنظیم ارتفاع اتومات آن است که به هنگام سوارشدن در حالت خوابیده و نزدیک به زمین و بعد بستن درها و کمربند در حالت نرمال (20 سانت) قرار میگیرد گرچه راحتی پارکاب بازشو اتومات اسکالید یا نویگیتور یا حتی یوکان 2015 را ندارد ولی در نوع خود کاملا کاربردی می باشد و اما برای به چالش کسیدن این غول 2680 کیلوگرمی ابتدا کمک فنرها را در حالت اسپرت قرار داده و ارتفاع خودرو را به زمین نزدیک می کنیم تا مرکز ثقل پایین تری در اختیار داشته باشیم و سپس خودرو را در حالت تعویض دستی با پدال شیفت پشت فرمان قرارداده و حالت 2 دیفرانسیل هوشمند را فعال و کنترل هرزگردی را خاموش کرده تا عملا تمام 383 اسب و 546 نیوتن گشتاور را در دست داشته باشیم.
با اینکه در شروع حرکت سنگینی خودرو به وضوح حس میشه اما LX آنقدر فوق العاده شتاب گرفت که گویی یکی بودن قدرت موتور با این اتاق را به اطرافیان نعره می زد حتی صدای جیغ لاستیک هم در شروع حرکت شنیده میشد که تمام توان خود را برای چنگ زدن به اسفالت به رخ سرنشینان می کشید و به جرأت می توان گفت شتاب گرفتن در ارتفاع 18 سانتی چنان آدرتالین را در خون به جریان می اندازد که شما را به وسوسه درگ با سواری های شهری ترغیب می کند حال تصور کنید با این هیبت و عظمت در خیابان های کوچک شهری شروع به شتاب گیری کنید گویی جز شما هیچ کس حق راندن در این فضا را ندارد.
شتاب بدست امده برای ما از 0-100 عدد 9.4 ثانیه را با بنزین اکتان 100 البته با کیفیت یورو2 بوده گرچه با شتاب رسمی 7.5 ثانیه اعلام شده توسط تویوتا فاصله تقریبا 2 ثانیه ای دارد که یه خاطر فشار هوا و کیفیت پایین بنزین قابل چشم پوشی است در سواری با این خودرو ما هیچ گونه ایرادی نتوانستیم به عملکرد گیرکس بگیریم زیرا به موقع دندها را بدون هیچ گونه ضربه ای در هنگام راه افتادن تعویض می کرد و به هیچ وجه کوبش و ضربه های گیربکس لندکروز را ندارد و می توان گفت خیلی با وقارتر راه می افتد و تنها مانع اجرای مانورهای سنگین با آن وزن زیاد خودرو است که جلوی اجرای هرگونه نمایش حادثه ساز را می گیرد.
نتیجه گیری :
اختلاف میان ساخت و کیفیت لکسس و تویوتا واقعا محسوس است اما برای داشتن LX570 آیا حاضرید مبلغ 2 لندکروز را برای یک خودرو بپردازید؟
LX570 واقعا عالی و بی نظیر بود اما وقتی می توان هم SUV فول سایز بسیار خوبی با همان ابعاد مانند لنکروز داشت و همراه با آن یک بنز یا BMW یا لکسس هم سوار شد چه کسی حاضر به خرید LX570 است؟
فقط کسانی که می خواهند بزرگترین پرقدرت ترین و لوکس ترین SUV را با یک میلیارد تومن در ایران داشته باشند.
نویسنده متن : علیرضا