تست فنی گرگ شورولت در گیلان
عضلانی و دیگر هیچ..
تولد این اسطوره شورولت به سال 1958 برمیگردد طبق سیاست های جنرال موتورز طراحان در این سال ساخت یه اتومبیل کوپه اسپرت چهارنفره را در دستور کار خود قرار داده بودند خیلی جدی این پروژه از جانب آنها پیگری نشد تا اینکه فورد در سال 1964 برای اولین بار ماستانگ را معرفی کرد و توانست در سال های اولیه آن 500 هزار دستگاه آز این اتومبیل محبوب را به فروش برساند به همین دلیل جنرال موتورز بار دیگر به سرعت به فکر رقیبی برای آن افتاد.
تنها 2 سال پس از تولد ماستانگ در حالی که فورد تازه روش راه یافتن در دل علاقه مندانش را یاد گرفته بود شورولت کامارو با هدف سایه افکنی بر سر رقیب دیرینه اش در سال 1966 به دنیا معرفی شد طراحی عضلانی و مجموع فنی قدرتمند خیلی زود تمام نگاه ها را به سوی شورولت و تشکیلات جنرال موتورز خیره کرد کامارو زیر پروبال حمایت همه جانبه خریداران آنقدر زود رشد یافت تا توانست درطول حیاتش چندین و چند بار گوی سبقت را در فروش از رقیب سرسختی همچون ماستانگ برباید به جرات می توان دلیل این موفقیت را ارایه طیف گسترده ای از پیشرانه ها در کنار طراحی پر ابهت آن دانست همچنین نیز افرادی بودند که موتور قدرتمند و طراحی خشن کامارو حس قدرت طلبی آن ها را قانع نمی کرد و اینجاست که نقش تیونرها پررنگ میشود یکی از همین تیونرها که از هیولا یک ابر هیولا می ساخت کمپانی بنام هنسی بود یک تیونر مشهور که عضلانی های امریکا به خصوص کامارو از دست ان در امان نبودند.
کامارو در انگلیسی معنایی ندارد و در فرانسوی به معنای دوست و رفیق است ولی در فرهنگ امریکایی کامارو نام گرگی است که ماستانگ ها را شکار میکند
باتوجه به اینکه کامارو بسیار خاص و چشم نواز است و لذت سواری با ان می تواند شگفت انگیز باشد با این حال با وجود تعداد بالای کامارو در مناطق ازاد به نظر می رسید هیجان و انگیزه چندانی برای سواری با این خودرو نداشته باشیم اما تصور اینکه قرار است سوار بر خودرویی شویم که شورولت با اطمینان نهایت سرعت با ان را 250 KM در امنیت کامل اعلام کرده است یعنی 70 KM بیشتر از ماستانگ تمام محاسبات ما را برهم زد و انچنان هیجانی به ما تزریق کرده که تاکنون تجربه نکرده بودیم!
مختصری تاریخچه :
کامارو در سپتامبر 1966 روی خط تولید رفت و به عنوان مدل 67 به فروش رسید که برای رقابت با ماستانگ طراحی شده بود این خودرو در پلت فرم و و قطعات متعددی با پونتیاک فایربرد مشترک بود و تا سال 2002 چهار نسل از کامارو تولید شد که در این سال متوقف شد و سپس نام کامارو روی مدل مفهومی زنده شد که طراح ان یک ژاپنی بود و از مارس 2009 تولید نسل پنجم آن در شهر اوشاوا در ایالت انتاریو در کانادا کلید خورد.
نسل اول از 1967 تا 1969 – نسل دوم از 1970 تا 1981 – نسل سوم از 1982 تا 1992 – نسل چهارم از 1993 تا 2002 - نسل پنجم از 2010 تا 2015 و نسل ششم در 2016 عرضه شد.
طراحی ظاهری :
تجربه ملاقات با نسل پنجم اتومبیل افسانه ای در نوع خودش بسیار جالب است ابعاد بدنه و نماهای مختلف این اتومبیل همانند اجدادش بسیار دیدنی است و قطعا در اولین برخورد با ان نمی توانید چند دقیقه از ان چشم بردارید.
در جلو اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند دماغه تیز کامارو است که آرم زیبای طلایی شورلت در آن خودنمایی می کند و در کناره ها چراغ های LED و زنون زیبای کامارو قرار دارد که در شب شما را همچون اسم خویش به یاد درخشش چشمان گرگی که در تاریکی آرام گرفته است می اندازد به نمای جانبی نگاه می کنیم طرح کشیده و هجومی با قابلیت های بالای خودرو سنخیت دارد هرچند که در عقب استفاده از چراغ های LED مستطیل شکل چندان به مزاج هواداران دو آتشه کامارو خوش نیامده و اکثر این حرکت را در مقایسه با قبل از فیس لیفت یک قدم رو به عقب می دانند شورولت کامارو با همان کیت استاندارد بدنه بسیار چشم نواز و قدرتمند جلوه می کند چه برسد به اینکه کیت ZL1 بدنه را برای آن سفارش دهیم همه اجزا با هارمونی خاصی درهم ترکیب شده تا مجموعه هماهنگ با زیبایی نسبی در مقابل دیدگانمان قرار گیرد لوله های اگزوز ساخته شده نیز از جنس استیل ضد زنگ نمای عقب را از سادگی مفرط خارج ساخته است.
طراحی داخلی :
با ورود به کابین هرچند که کیفیت داخل اتاق کمتر از حد انتظار است اما بازهم چیزی از رقبا کم ندارد و از ماستانگ بهتر است نمای داخل کاماروی RS نسبت به SS و ZL1 تغییرات آن جنانی نداشته فرمان همانند قبل 3 شاخه بوده و در برگیرنده کلید های اینترفیس و کروز است کیلومتر شمار تا 250 KM را نشان می دهد و به همرای دور موتور تا 8000 در 2 قاب مستطیلی قرار دارد در کنسول وسط ابتدا دریچه های تهویه و سپس در زیر آن سیستم پخش خودرو بسته به تیپ ماشین از نوع ساده یا با مانیتور 7 اینچی قرار دارد در ادامه نیز ورودی CD و DVD و سیستم تهویه 2 گانه در آن مشاهده می شود اما در زیر سیستم تهویه چهار گیج بصورت جداگانه قرار گرفته که شامل میزان ولتاژ باتری – میزان فشار روغن – دمای رادیات – دمای روغن می باشد که مسلما افزایش گیج های کنترلی را در جهت افزلیش عمر خودرو و تعادل در وضعیت مجموعه فنی به امری اساسی در جهت آگاهی همه جانبه راننده از وضیعت خودرویش تبدیل کرده است در زیر این گیج ها دکمه خاموش کردن کنترل هرزگردی قرار داردکه شما را مدام برای خاموش کردن خود تحریک می کند در ادامه نیز 2 جای لیوانی و جای ترمز دستی قرار دارد اما چیزی که اصلا به مذاق ما خوش نیامده قرار گرفتن نامناسب جای ترمز دستی آن است اصلا چه دلیلی دارد که ترمز دستی سمت شاگرد باشد در سمت چپ فرمان نیز کلید چرخان برای روشن کردم سیستم روشنایی خودرو مشاهده می شود و در سمت راست در صورت سفارش سیستم ورود بدون کلید دکمه استارت و کلید فعال سازی مدیریت فعال سوخت قرار می گیرد.
صندلی ها تمام چرم هستند و همچون ماستانگ کاملا سر بوده و موقعیت نشستن داخل صندلی راندده واقعا کم نظیر است و بدن را به خوبی در بر می گیردو فقط یک اتومبیل عضلانی آمریکایی است که می تواند چنین حسی را به شما القا کند و آن چلنجر است زاویه دید اگرچه محدود است ولی کاپوت کشیده و سقف کوتاه حس قدرت را به شما منتقل می کند همچنین فرم خاص صندلی ها در پونی کار ها باعث می شود که گوشه های صندلی چندان راحت نباشد که این امر اندکی از قابلیت های استفاده روزمره آن ها در شهر های پرترافیک کم می کند همچنین بر روی داشبرد و فرمان و رو دری ها نیز امکان استفاده از چرم در رنگ های مختلف وجود دارد که برای داشبرد تمام پلاستیکی ماستانگ امکان پذیر نیست و نور پردازی کابین گرچه تک رنگ است ولی به نسبت به ماستانگ از زاویه پرتاب بهتری بر خوردار بوده آرامش بخش است گرچه بعد از مدتی آن هم تکراری می شود.
مشخصات فنی :
موتور V6 با 3.6 لیتر حجم همراه با
24 سوپاپ به توان 323 HB در دور 6400 RPM و گشتاور 377 NM در دور 4800 RPM با وزن 1724 KG که 52 درصد در جلو و 48 درصد در عقب قرار گرفته
نسبت قدرت به وزن هر 1 HB 5.33 KG گیربکس 6 سرعته اتومات یا دستی با قفل تا قفل فرمان در 2.5 دور (در ماستانگ 2.9 دور)
کالیبر ترمز جلو 32 CM 6 پیستونه برمبو ( 4 پیستونه عادی) در عقب 31.5 CM – پهنای لاستیک جلو 245/50-19 عقب 275/50-19 –فاصله محوری 2.85 M طول 4.38 عرض 1.91 ارتفاع 1.37 – حجم باک 72 لیتر
0 تا 100 رسمی 5.2 ثانیه
0 تا 160 رسمی 14.5 ثانیه
مصرف داخل شهر 13.8 (یورو 5) اتوبان 8.1 (یورو
5) ABS – EBD – ESP – TCS
امکانات رفاهی :
شورولت کامارو به دو صورت کوپه چهار سرنشین
و کروک موجود است. در مجموع هشت تیپ برای این خودروی زیبا
به خریداران عرضه میشود که در V6 چهار تیپ ان به
صورت LT – LT2 – LS – LS2 عرضه شده
تیپ مجهز به موتور هشت سیلندر خورجینی شامل 1SS و 2SS به همراه عملکرد بسیار عالی ZL1 و تیپ مخصوص مسابقات Z/28 هستند
تیپ پایه LS، 2 LS و تیپ بسیار مجهز Z/28 تنها به عنوان خودروی کوپه ارائه میشوند، این در حالی است که در تمامی تیپ های کامارو امکان انتخاب کوپه یا کروک را برای خریداران خود قایل شده است.
تمامی تیپ ها مجهز به 6 ایربگ هستند.
تجهیزات استاندارد تیپ پایه LS :
شامل رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، چراغ های جلوی اتوماتیک، دسترسی بدون کلید، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، روکش پارچه ای، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم به صورت برقی با پشتی قابل تنظیم به صورت برقی، فرمان با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، کروز کنترل، در گاه صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه و سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو با CD پلیر، جک کمکی اتصال صوتی و رادیوی ماهواره ای میباشد.
تیپ 2LS : گیربکس اتوماتیک را به تجهیزات خود اضافه کرده است
تیپ LT : تجهیزاتی همانند چراغ های مه شکن، استارت از راه دور (تنها در مدل های مجهز به گیربکس اتوماتیک)، صندلی های جلوی برقی با قابلیت تنظیم در هشت جهت، نمایشگر لمسی 7 اینچی با قابلیت همگام سازی با اپلیکیشن های تلفن های همراه هوشمند و درگاه صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه را در اختیار شما قرار میدهد
تیپ کروک کامارو LT نیز، شامل سقف تا شوی برقی، سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب میباشد
تیپ 2LT : با تمامی این تجهیزات آغاز میشود و سپس تجهیزاتی همانند رینگ های آلومینیومی 19 اینچی، آینه های الکتروکرومیک جانبی مجهز به گرمکن، سنسورهای پارک عقب، روکش چرمی، صندلی های جلوی مجهز به گرمکن، نمایشگر مجازی، نشانگرهای بیشتر در صفحه کیلومترشمار، آینه دید عقب الکتروکرومیک، دوربین دید عقب و سیستم صوتی Boston Acoustics مجهز به 9 بلندگو را اضافه کرده است
اکثر تجهیزات ارتقا یافته تیپ 2LT به غیر از روکش چرمی، در تیپ LT به صورت سفارشی هم عرضه میشوند.
لیست تجهیزات استاندارد تیپ SS : با تمامی آنچه در تیپ LT وجود داشت، آغاز و سپس تجهزاتی همانند موتور هشت سیلندر خورجینی، رینگ های آلومینیومی 20 اینچی، سیستم تعلیق تیونینگ شده اسپرت، دیفرانسیل ضد لغزش و روکش چرمی غربیلک فرمان اضافه میشود
تیپ 2SS : علاوه بر ارتقای سخت افزاری از خصوصیت راحتی و آسایش تیپ 2LT نیز، بهره میبرد. پکیج Performance که تنها در تیپ های SS مجهز به گیربکس دستی ارایه میشود، دربرگیرنده تغییرات بسیار خوبی همانند گیربکس منحصر به فرد، سیستم تعلیق تیونینگ شده و تایرها میباشد که از خودروهای مختص مسابقات الهام گرفته شده است همچنین هدآپ دیسپلی HUD نیز دراین تیپ ارایه شده
تیپ ZL1 : نیز، همانند تیپ 2SS تجهیز شده است، اما تجهیزاتی با عملکرد بالاتر که با موتور هشت سیلندر خورجینی مجهز به سوپرشارژر، سیستم تعلیق تطبیقی با کمک فنرهای مغناطیسی، ترمزهای برمبو، رینگ های آلومینیومی 20 اینچی متناسب با عملکرد تایرهای تابستانی، و فرمان برقی تیونینگ شده را اضافه کرده است. تغییرات ایجاد شده در بدنه ZL1 شامل چراغ های جلوی زنون، هواکش های فیبرکربن روی کاپوت، سپرهای عقب منحصر به فرد و در داخل نیز، شما شاهد روکش جیر و غربیلک فرمان تخت هستید
پکیج سفارشی RS
: (که در تیپ های LS2 و LS و ZL1 وجود ندارد)
شامل رینگ های 20 اینچی، چراغ های جلوی زنون
و LED عقب را نیز،
به این خودرو اضافه میکند به قیمت 1675 دلار و صندلی اسپرت Recaro، در تیپ SS و کوپه ZL1 جزو تجهیزات
سفارشی است.
یکی از تجهیزات موجود در تمامی تیپ های کوپه به جز LS و Z/28، سانروف میباشد و تنوع زیادی در خطوط بدنه و جزییات طراحی داخلی نیز، وجود دارد.
در نهایت، تیپ Z/28 : که دارای عملکرد بسیار بالایی میباشد که به منظور داشتن وزن سبک تر، عایق صدا و سیستم آب و هوای اتوماتیک حذف شده و بلندگوهای سیستم صوتی به یک عدد کاهش یافته است. این تیپ بسیار خاص کامارو، دارای مجوز رفت و آمد داخل شهری میباشد، اما کمپانی شورولت به استفاده از آن در پیست علاقه بیشتری دارد؛ لازم به ذکر است که با وجود حذفیات صورت گرفته در آن که در بالا اشاره شد، موتور هشت سیلندر با خورجینی قدرتمندتر و بزرگ تر کروت ZO6 با 7 لیتر حجم تنفس طبیعی و گیربکس شش سرعته دستی (گیربکس اتوماتیک ارایه نمیشود) از جمله تجهیزات بیشتر برای عملکرد بالاتر این آمریکایی میباشند؛ علاوه بر آن، باید رینگ های آلومینیومی سبک 19 اینچی، سیستم تعلیق مخصوص پیست، تایرهای دارای عملکرد بالا با بیشترین پهنا در تایرهای استاندارد ارایه شده در جلو در خودرو های جهان با عرض بیش از 315 و ترمزهای بزرگ کربن – سرامیکی را به لیست تجهیزات این خودروی خاص اضافه کرد.
موتور :
زیر کاپوت پیشرانه ای به حجم 3.6 لیتر دلربایی می کند که حداکثر قدرت 323 اسب را در دور موتور 6400 با گشتاور 377 NM را در دور 4800 RPM با کوچکترین اشاره ای به پدال در اختیار شما قرار می دهد وظیفه انتقال نیرو نیز بر عهده گیربکس 6 دنده اتومات یا دستی آن است اما سیتم تعلیق کامارو از نوع مستقل است که همین عامل سرپیچ ها باعث می شود تا هیجان قابل لمسی به راننده منتقل شود با فشردن پدال گاز صدای هارمونی زیبای سوپاپ ها و پیستون گوش شما را نوازش می کند کامارو کاملا وحشی است و پدال گاز به کوچکترین اشاره ای پاسخ می دهد همچنین شما امکان سفارش ترمز برمبو را برای مدل V6 در اختیار دارید که در مدل V8 SS2 به صورت استاندارد همراه با آن عرضه شده تزمز های قوی برمبو پاسخ گوی نیاز شما برای توقف این هیولای شورولت هستند.
آزمایش رانندگی :
پشت فرمان قرار می گیریم و بدون مکث اقدام به بیدار کردن این غول آهنی می کنیم غرش زیبای کامارو در هنگام استارت ما را مسخ این هیولا کرده است اهرم خوش دست و لوکس آن را در دست گرفته گیربکس را در حالت دستی قرار داده تا خود اقدام به تعویض دستی دنده ها کنیم پا روی پدال ترمز و هم زمان پدال گاز را تا دور موتور 4500 فشار می دهیم و دکمه کنترل هرزگردی که از اولین لحظه نشستن در کابین ما را وسوسه می کرد تا خاموشش کنیم سر انجام بر ما غلبه کرد و به خواست خود رسید همچنین کولر را خاموش می کنیم تا تمام توان 323 اسب بخاری و گشتاور 377 NM آن در اختیار ما قرار گیرد با رها کردن پدال ترمز نا گهان کامارو همچون گرگی گه به دنبال شکار است آزاد می گردد جیغ لاستیک ها توجه خودروهایی کناری را جلب می کند یک آن همه ی سرها به سمت ما چرخیده گویی در آن لحظه همه چیز کند به نظر می رسد زیرا این شمایید که بیش از همه سریع حرکت می کنید.
شتاب 0 تا 100 بدست آمده برای ما ابتدا عدد
6.5 ثانیه را نشان داد امری که ما را
دلسرد کرد زیرا خودرو دارای 3 سرنشین در شروع حرکت بود همچنین متوجه شدیم که مالک
حدود 80 کیلو بار اضافی را در صندوق عقب نگه داری می کند این بار یک سرنشین را
پیاده کرده و صندوق را کاملا تخلیه نموده و مجددا شروع به شتاب گیری می کنیم
که این دفعه عدد 5.9 ثانیه برای ما ثبت شد همچنین 0 تا 160 را عدد 14.5 ثانیه بدست آوردیم و 100 تا 0 را در مسافت 36.88 متر (بدون ترمز برمبو) طی کردیم این گشتاور عظیم در آغاز حرکت دور پلوس ها را بین دو چرخ عقب به طور مساوی تقسیم می کند با این حال آنقدر خودروی موجود قدرتمند است که بخشی از گشتاور چرخ ها صرف غلبه بر نیروی اصطحکاک سطح مسیر می شود همچنین در روز آزمایش با توجه به کیفیت افتضاح سوخت و سطح آسفالت نامرغوب دانه درشت جاده های ما و ارتفاع از سطح دریا نتوانستیم زمانی بهتر از 5.9 ثانیه را بدست آوریم گرچه استفاده از هدرز استیل می توانست تنفس خودرو را بهتر کند تا در تمام شرایط با فشار پا بر پدال گاز بالاترین راندمان با کمترین چالش پدید آید همچنین فرمان خودرو کاملا نرم و راحت است و بازخورد های خوبی از سطح مسیر را کاملا حس می کنید ودر عبور از ناهمواری ها سطح خیابان سیستم تعلیق بخصوص در عقب بسیار کارامد تر از ماستانگ عمل می کند.
همه ی کنترل کنندها در کامارو به خوبی طراحی شده و با یکدیگر سازگار هستند و به عبارت ساده تر باید گفت هر عملی در این خودرو نسبت به ماستانگ با اطمینان بیشتری انجام می شود علاوه بر راحتی بیشتر با کامارو نسبت به فورد کابین این خودرو کم و بیش بی صداست گرچه غرش وحشتناک موتور و صدای اگزوز کامارو به داخل خودرو منتقل می شود اما صداهای ناخواسته دیگر وارد کابین خودرو نمی شود در کل این خودرو نسبت به ماستانگ عملکردی را که از یک پونی کار V6 آمریکایی انتظار می رود را بهتر نشان می دهد گرچه هرگز رفاه و راحتی در حین رانندگی هدف اصلی این ماشین ها نبوده اما کامارو تجربه خوبی از رانندگی را برای راننده به ارمغان می آورد و نسبت به ماستانگ سواری راحت تر و لذت بخش تری دارد در مسیر های پرترافیک نیز به مصرف سوخت به لطف بهره گیری از سیستم استاپ و GO و همچنین سییستم مدیریت فعال سوخت (همان سه سیلندر از شش سیلندر ) از مرز تعیین شده خود تجاوز نمی کند.
در مدل های کروک سقف برزنتی خودرو بعد از آزاد کردن ضامن به وسیله دکمه ای که در بالای آینه قرار دارد ظرف 18 ثانیه باز و بسته خواهد شد که با این مدل ها رانندگی با سقف باز در سرعت های بالای 100 کیلومتر بر ساعت اگر به شکل و شمایل وضعیت ظاهری موهای خود اهمیت می دهید نباید اصلا به فکر راندن با این سرعت با سقف باز باشید زیرا این امر بشدت شما را دچار مشکل خواهد کرد.
نتیجه گیری :
کامارو خودرویی بسیار مناسب برای پیست است که رانندگی با آن در جاده هم لذت بخش است در حالی که ماستانگ نسل پنج V6 فقط برای جاده عالی است و کلام آخر اینکه ماستانگ همچنان در خیابان های رشت می تازد اما بر خلاف کامارو هیج وقت از عظمت و قدرت خود برای خودنمایی سو استفاده نمی کند ماستانگ باوقار است کامارو با ابهت ماستانگ لبخند را بر لب شما می آورد و کامارو شما را سرخوش از لذت ناب تاختن می کند در پایان برای فهمیدن اینکه یک خودرو قدرت و مقاومت خوبی دارد شاید لازم باشد تا کیلومتر ها با آن رانندگی کنید ولی برای بعضی از خودرو های استثنایی تنها کافیست تا چند صد متری با آن بروید تا متوجه تفاوت ها بشوید نمونه ی خوبی از این مثال کاماروست لذت رانندگی با کامارو کمی با آنچه که در ماستانگ تجربه کردیم متفاوت بود کامارو قدرتمندتر از ماستانگ بوده و هندلیگ بالای آن را نمی توان نادیده گرفت تمام اجزا با یک مهندسی تماما آمریکایی برای رساندن ما به اوج لذت رانندگی ساخته شده بودند خودرویی که کمی لوکس تر از ماستانگ و با اندکی کیفیت بهتر از آن بهترین گزینه برای شماست.
چهره ای زیبا و خشن..
درپایان از مالک محترم خودرو جهت در اختیار گذاشتن خودرو و وقت خویش صمیمانه کمال تشکر و همکاری را داریم.
نویسنده متن: علیرضا
برای افزایش بازدید و کاهش رتبه الکسای سایتتون و همچنین نمایش در صفحه اول گوگل سایتتون رو بصورت کاملا رایگان در وبسایت زیر ثبت نمایید :
http://rank.karamind.ir