تست فنی الماس میتسوبیشی در گیلان
خودرویی خاص برای سلیقه ای خاص..
سرانجام بعد از تست های فنی از LX 570 ، ماستانگ و کامارو این بار نوبت به سامورایی با اصالت ژاپنی رسید..
فرزند 41 ساله میتسوبیشی در نهمین نسلش به بازار ایران قدم گذاشته و میخواهد اثبات کند که در غیبتش کرهایها و حتی ژاپنیهایی که سودای رقابت در سر دارند، نمیتوانند مانند او طعم تند فلفل را به لذت رانندگی تزریق کنند. شرکت آرینموتور ، نماینده رسمی محصولات میتسوبیشی در ایران در نخستین قدم مدل 1.6 لیتری این خودرو با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی را به مشتریان عرضه کرد اما عطش ماشینبازها و مشتریان برای چشیدن آخرین قطره از قدرت لنسر پایان نداشت و در عین حال ذائقه مردم به سمت امکانات بیشتر تغییر جهت داده بود. آرینموتور تصمیم گرفت برای گسترش سبد محصولاتش مدل 1.8 لیتری جدید این خودرو با گیربکس اتوماتیک CVT را نیز به بازار عرضه کند مدل 1.8 لیتری لنسر در مقایسه با نمونه 1.6 لیتری از پیشرانه بهمراتب قدرتمندتر و جدیدتری استفاده میکند که نمونه مشابه آن را در سطح جهان به سختی میتوان یافت و این مدل منحصربهفرد قرار است در ایران کمی متفاوت جلوه کند.
لنسر 1.8 فقط در بازار ایران :
فقط ژاپن، استرالیا، ایران و آمریکا از مدلهای ۱٫۸ لیتری لنسر در بازار بهرهمند هستند. به خاطر آلایندگی بیشتر از حد مجاز نسخه دو لیتری لنسر، اجازه ورود این مدل به ایران داده نشده است. اما شرکت آرینموتور به صورت انحصاری توانسته نسخه ۱٫۸ لیتری را آن هم به تعداد محدود وارد کشور کند. تعدادی که در کل سال شاید تیراژ آنها به ۸۰۰ دستگاه هم نرسد. میتسوبیشی نیز مدل ۱٫۸ لیتری سفارش ایران را تنها به نماینده اصلی در کشور تحویل میدهد. این موضوع باعث شده تا نمایشگاهداران و واردکنندگان شخصی نتوانند لنسر ۱٫۸ لیتری را وارد کشور کنند.
واردکنندگان شخصی تنها میتوانند مدل ۱٫۶ لیتری را از کشورهای حوزه خلیجفارس وارد ایران کنند. ضمن آنکه تمامی لنسرهای ۱٫۸ لیتری به خاطر ورود در تیراژ کم، در همان ساعت اولیه پیش فروش میشوند
تاریخچه لنسر در ایران :
آخرین حضور لنسر در بازار ایران به سال 1993 و مدلهای وارداتی این خودرو بازمیگردد که این روزها در بازار قیمتی بین 10 تا 15 میلیونتومان دارند. این خودرو هنوز هم در بازار به عنوان یک محصول با کیفیت و مشخصات فنی قابل اطمینان توسط مشتریان مورد استقبال قرار میگیرد و عده زیادی ترجیح میدهند به جای مراجعه مکرر به تعمیرگاه با برخی خودروهای تولید داخل به کیفیت لنسر بعد از گذشت حدود 21 سال اطمینان کنند. با بررسی کیفی این محصول و رقیبش یعنی هوندا سیویک در آن زمان میتوان به وضوح مشاهده کرد که لنسرهای 21 ساله از کیفیت بهتری سود میبرند.
چرا لنسر یک اسطوره است؟
لنسر در زبان انگلیسی به معنای نیزه انداز یا سوارکاران نیزه دار است که میتسوبیشی برای سدان اسپرت خود برگزیده است. میتسوبیشی لنسر جزو معدود اتومبیلهایی است که از سال 1973 تا کنون با بیش از 10 نسل تجربه تغییر در ساختار کلی خود، همچنان به عنوان یکی از بهترین خودروهای سدان با قابلیتهای اسپرت در سرتاسر جهان محبوبیت خود را حفظ کرده به غیر از حضور فعال لنسر در بازارهای جهانی، یکی طراحی ساده و دلنشین عامهپسندانه و دیگری پتانسیل بالای تیونینگ آن هم بر این محبوبیت افزوده است و دیگر فاکتور مهم محبوبیت و معروف شدن این محصول تا این حد هم استفاده گسترده از لنسر در میادین مسابقات رالی است که خود به خود به موفقیت لنسر در فروش و میل به استفاده از این محصول تاثیر بسزایی گذاشته است.
موتور و سیستم انتقال قدرت
موتور 4 سیلندر ، 16 سوپاپ ، MIVEC
حجم 1800 سی سی
حداکثر قدرت 140 در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور N.m 176 در 4200 دور در دقیقه
استاندارد آلایندگی یورو 5
میزان مصرف سوخت شهری : 8.6 لیتر در 100 کیلومتر
میزان مصرف سوخت جادهای : 5.5 لیتر در 100 کیلومتر
میزان مصرف سوخت ترکیبی : 6.6 لیتر در 100 کیلومتر
ظرفیت باک بنزین : 59 لیتر
حداکثر سرعت : 192 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت : 11.5 ثانیه
گیربکس CVT - INVECS-III
امکان تعویض دنده به صورت دستی 6 سرعته
مجهز به پدال تعویض دنده پشت فرمان
ابعاد
و وزن خودرو
طول : 4570 میلیمتر عرض : 1760
میلیمتر ارتفاع : 1490 میلیمتر
فاصله بین محور عقب و جلو : 2635 میلیمتر
فاصله بین زیر خودرو تا زمین : 150 میلیمتر
وزن ناخالص خودرو : 1850 کیلوگرم وزن خالص خودرو
: 1350 کیلوگرم
سیستم
تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون استرات ، سیستم تعلیق عقب اتصال چندگانه
سیستم
ترمز
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل فعال پایداری (ASC)، کنترل کشش (TCL)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)
سیستم
فرمان
فرمان الکتریکی (EPS)
تنظیم تلسکوپی فرمان
حداقل شعاع گردش 5 متر
تجهیزات
ایمنی
مجهز به 7 کیسه هوای ایمنی (2عدد ایربگ جلو دو مرحله ای،
راننده و سرنشین جلو-2عدد ایربگ جانبی-2عدد ایربگ پرده ای-1عدد ایربگ زانویی
راننده)
کمربندهای ایمنی 3 نقطهای برای سرنشینهای جلو و عقب همراه با پیش کشنده برای
سرنشینهای جلو
سیستم
ضد سرقت
سیستم ایموبلایزر
تجهیزات
و امکانات رفاهی
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
آئینه وسط الکترکرومیک
برف پاکن و شیشه شوی جلو مجهز به سنسور باران
زه آبگیر با پوشش کروم
مجهز به کنسول وسط و جالیوانی
سنسور دنده عقب و دوربین دید عقب
کروز کنترل
غربیلک فرمان و سردسته دنده با روکش چرمی
سر اگزوز
سانروف با تنظیم الکتریکی
آئینه های جانبی همرنگ با بدنه
تنظیم برقی آئینههای جانبی، مجهز به گرمکن
گرمکن شیشه عقب با تایمر
دستگیرههای داخلی با پوشش کروم
دستگیرههای خارجی همرنگ با بدنه
سیستم ورود بدون سوییچ
شیشه بالابرهای عقب و جلو برقی
بازکن درب عقب و درب باک
دستگیره سقفی جمع شونده 4 تکه
کنسول وسط با درب روکش چرمی
سیستم قفل مرکزی درب ها
قفل کودک
سیستم
روشنایی
چراغهای جلو زنون، مجهز به سیستم گردش اتومانیک چراغ های
جلو با توجه به گردش فرمان (AFS)، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ های جلو، شوینده چراغ های جلو
روشن و خاموش شدن چراغهای جلو متناسب با نور محیط
چراغ مه شکن جلو
چراغ مطالعه جلو و چراغ سقفی جلو
مجهز به چراغ ترمز روی درب صندوق عقب (LED)
چراغهای راهنمای روی گلکیر
سیستم
صوتی
سیستم صوتی حرفه ای Rockford
Fosgate همراه با صفحه نمایش
رادیو MW/FM
قابلیت پخش MP3 و CD
مجهز به 9 اسپیکر (2 اسپیکر جلو، 2 اسپیکر دوکاناله عقب همراه با 2 تیوتر، 1 ساب
ووفر و 2 تیوتر جلو)
قابلیت کنترل سیستم صوتی روی فرمان
آنتن سفقی
مجهز به بلوتوث جهت مکالمات تلفنی و سوئیچ کنترل هندزفری بر روی غربیلک فرمان
پورت USB-AUX-IPOD
صندلی
صندلیها با ظرفیت 5 سرنشین با روکش چرم
گرمکن صندلی بهمراه سیستم تهویه
تنظیم برقی صندلی راننده
صندلیهای تاشوی عقب با تفکیک 6:4 و با 3 پشت سری
تکیه گاههای دست عقب و جالیوانی
تایر
و رینگ
تایر جلو و عقب : 18R45/215
رینگ آلومینیومی 18 اینچ
تایر زاپاس موقت (کف محفظه صندق عقب)
طراحی خارجی :
برای تشخیص یک لنسر از فاصله 300 متری فقط کافیست به جلو پنجره بزرگ ذوزنقه ای شکل یکدست همراه با نوار کرومی درخشان آن توجه کنید در نمای جاوی خودرو چراغ های اخمو با پروژکتور اسپرت به همراه لامپ های زنون که مجهز به سیستم AFS است بخش روشنایی آن را تشکیل داده در کاپوت ساده و به سیستم جلو پنجره متصل شده در نمای کناری در زیر درب ها اولین چیزی که جلب توجه می کند رکاب های برجسته خودرو است که به جذابیت آن افزوده است نمای کناری بدون هیچ گونه اغراق و شلوغ کاری که در کره ای ها می بینیم کاملا ساده و دلنشین است چهره ای که همچنان پس از سال ها بازهم برای شما جذاب است و هیچ وقت تازگی خودرا بر خلاف کره ای ها پس از جند سال استفاده از دست نمی دهد.
اما در نمای عقب اسپویلر بزرگ خودرو بلافاصله چشم شما را خیره می کند و زیر آن طراحی زیبای چراغ های عقب قرار دارد که متناسب با وضعیت جراغ های جلو کاملا هماهنگ طراحی شده چراغ سوم خطر نیز زیر اسپویلر نصب شده همچنین در مدل های دارای دوربین عقب که شامل مدل ما نیز می شد دوربین زیر آرم میتشوبیشی قرار گرفته در مجموع طراحی خارجی خودرو چهره کاملا دلنشینی دارد و به اندازه کافی جذاب است.
طراحی داخلی :
در طراحی داخلی کابین میتسوبیشی سنگ تمام گذاشته و در اقدامی کاملا هماهنگ با هردو ویژگی یک خودرو خانوادگی و همزمان یک خودرو اسپرت چهره ای قابل قبول به جا گذاشته است صندلی ها کاملا راحت است و تمام بدنه شما را به خوبی در بر می گیرد جنس قطعات استفاده شده در کابین از نوع پلاستیک با کیفیت بوده مشابه آنچه که در مزدا 3 هم استفاده شده البته در برخی از نقاط مانند اهرم دنده و قاب دور کلید ها روی فرمان و پدال های پشت فرمان و حاشیه قاب های سرعت سنج و دور موتور و تزیینات کرومی دیده می شود در کابین آنچه که جلب توجه می کند نوار مشکی رنگ براق است که کنسول مرکزی و داشبرد را به دو بخش تقسیم کرده است که در بالا دریچه های هوا در وسط آن مانیتور سیستم صوتی به همراه ورودی دیسک آن قرار دارد و در زیر آن کلید های چرخش سیستم تهویه با تزیینات کرومی خود تضاد و زیبایی بی نظیری را در این قسمت به وجور آورده است .
در پیش روی شما فرمان 3 شاخه اسپرت خوش دست با روکش چرمی به همراه پدال تعویض دنده کاملا کاربردی بر خلاف اونچه که در کره ای ها به صورت دکمه قرار دارد مشاهده می شود در روی فرمان نیز کلید های کروز و سیستم صوتی به همراه قطع و وصل تلفن قرار دارد.
تجربه رانندگی :
مدلی که در اختیار ما قرار داشت مجهز به ورود بدون کلید و دکمه استارت بود بر روی صندلی که قرار گرفتیم اولین چیزی که بسیار مورد توجه ما قرار گرفت تسلط بسیار خوب به خودرو بود دید به اطراف واقعا عالی است و این رو مدیون قرار گرفتن موقعیت صندلی راننده هستیم که به شما حس برتری و تسلط کامل به خودرو را بلافاصله القا می کند کمربند را بسته و دکمه استارت را فشار می دهیم خودرو کاملا آرام روشن می شود ورود صدای موتور به کابین کم است که نشان از عایق بندی خوب اتاق است در رانندگی با لنسر اونچه که مطرح است هندلیگ است بعد شتاب پس ما ابتدا هندلیگ خودرو تست می کنیم فرمان این خودرو همچون چاقوی جراجی تیزی می ماند که در دستان یک پزشک قرار گرفته و کاملا دقیق است و به صورت میلی متری عمل می کند باید اعتراف کرد که هندلیگ آن اندکی از مزدا 3 ضعیف تر است که این تفاوت به خاطر 2 سانت ازتفاع کمتر مزدا است که سبب می شود مرکز ثقل پایین تری نیز داشته باشد و همین ارتفاع پایین نیز موجب شده در ایران بخاطر وضعیت نامناسب جاده ها و ارتفاع و حجم غیر استاندارد سرعتگیر ها زیر ماشین به موانع مختلف گیر کند امری که مزدا سواران را حسابی به خرج انداخته است فضای صندلی عقب در لنسر کافیست و جای پا به اندازه لازم در اخنیار شما قرار دارد سیستم تعلیق لنسر در خیابان های رشت به خوبی عمل کرده و ضربات را کاملا جذب میکند مگر در مواردی که جاده واقعا افتضاح است و اما شتاب با نگاه به گیربکس CVT لنسر ما مسلما انتظار شتاب خیره کننده ای را نداریم گیربکس را در حالت دستی قرار داده تا با استفاده از پدال پشت فرمان خود اقدام به تعویض دنده کنیم همچون روال سابق پا روی ترمز پدال گاز را تا دور 4500 فشار می دهیم لنسر به خوبی شروع به شتاب گیری می کند بدون هیچ سر و صدای لاستیکی و کوچکترین هرزگردی شتاب 0 تا 100 بدست اومده برای ما عدد 9.89 را نشان می دهد که با اعداد اعلام شده از نمایندگی اختلاف 1.6 ثانیه ای را دارد گرچه نمایندگی عدد 11.5 را در شرایط عادی و با سوخت معمولی اعلام کرده بود ولی ما با استفاده از بنرین سوپر به همراه قرص اکتان افزای 15 واحدی اکتان بنزین سوپر 92 را به 107 واحد رسانده تا قدرت تراکم بنزین افزایش پیدا کند در نتیجه پیستون بیشتر فشرده شده و با قدرت بیشتری پرتاب می شود و شتاب اندکی افزایش پیدا می کند ولی برای اینکه ما نیز موظفیم شرایط عادی را در نظر بگیریم یکبار دیگر ولی اینبار فقط با بنزین سوپر شروع به شتاب گیری می کنیم عدد بدست اومده اینبار 11.2 بوده که در این مورد مزدا 3 دارای شتاب 10.67 می باشد البته باید 200 CC تفاوت حجم را هم در نظر بگیرید.
نتیجه گیری :
در بازار ایران که جدا از تمام دنیاست و در آن اول قیمت بعد زیبایی ظاهری بعد امکانات بعد خدمات و در آخر کیفیت قرار دارد در بازه قیمتی 120 تا 130 میلیون خودروهایی همچون کرولا ، مزدا 3 ، الانترا ، سراتو قرار دارند که جز رقبای اصلی لنسر قرار می گیرند به لحاظ موتوری کرولا با پیشرانه 4 سیلندر خطی 2 لیتری 145 اسب بخاری با گشتاور 187 NM و مزدا 3 نیز با 2 لیتر حجم به همراه 147 اسب بخار با 187 NM گشتاور در اختیار شما می گذارند در ادامه دو محصول بسیار معروف کره ای یعنی الانترا و سراتو قرار دارند که الانترا با 1.8 لیتر حجم 148 اسب قدرت و سراتو با 161 اسب بخار برای شما در دسترس دارد گرچه لنسر با 140 اسب و 176 NM گشتاور از همه ی آن ها پایین تر قرار می گیرد اما این لنسر است که یا گیربکس CVT به صورت ترکیبی 6.6 لیتر سوخت مصرف کرده (5.5 خارج شهر – 8.6 داخل شهر ) که در مزدا 8.2 لیتر ترکیبی و الانترا 7.5 می باشد و بلحاظ شتاب و هندلیگ گرچه پایین تر از مزدا 3 قرار می گیرد و از لحاظ کیفیت هم رده با کرولا و مزدا 3 است در پایان اگر به دنبال ظاهر جذاب و چشم گیر و فروش راحت تر در بازار دست دوم با امکانات فراوان هستید در بازه 120 تا 130 میلیون بهترین انتخاب برای شما سراتو 2 لیتری است ولی اگر به دنبال کیفیت و عمر قطعات بالا و هندلیگ و لذت رانندگی همراه با فروش راحت تر در بازار دست دوم با اندکی امکانات کمتر هستید مزدا 3 پاسخ گوی نیاز شماست و اما لنسر این ماشین هر آنچه که مزدا دارد را در اختیار شما می گذارد بعلاوه اینکه شما هندلیگ مشابه مزدا (کمی ضعیف تر) را دارید و مشکل پایین بودن ارتفاع مزدا را هم ندارید و بازار دست دوم آن به نسبت مزدا رونق کمتری دارد ولی اگر به دنبال خودرویی خاص می گردید که شما را از دیگران در خیابان کاملا متفاوت جلوه دهد این لنسر است که به بهترین نحوه ممکن خواسته شما را بر آورده می کند به عبارت دیگر لنسر خودرویی خاص است برای سلیقه هایی خاص..
درپایان از مالک محترم خودرو جهت در اختیار گذاشتن خودرو و وقت خویش صمیمانه کمال تشکر و همکاری را داریم.
نویسنده متن:علیرضا