تست فنی اسب وحشی فورد در گیلان
شاید مدل V8 GT باعث تمام شکوه و عظمت ماستانگ شده باشد ولی این مدل V6 آن بود که باعث فروش بالای آن می شد.
فورد ماستانگ را باید یکی از محبوبترین های خودرویی جهان بنامیم خودرویی که از سال 1964 میلادی معرفی شد و از همان اولین نسل محبوبیت های فراوانی در عاشقان به خودرو پیدا کرد اولین نسل تا سال 1973 تولید شد و میزان فروش آن در سال اول 121538 دستگاه بود گرچه هیچ کدام از نسل ها نتوانست آن محبوبی را تکرار کند حتی نسل چهارم آن برای 10 سال بدون هیچ تغییری ادامه تولید پیدا کرد این خودرو درداخل کشور بشدت پرطرفدار است و با رفتن به مناطق آزاد متوجه خواهید شد که بسیاری از آخرین مدل های ماستانگ در خیابان ها جولان می دهند و صدای اگزوزشان شیشه ها را به لزره در می آورد.
مختصری از پیشینه :
نسل اول این خودرو برروی پلتفرم نسل دوم فورد فالکون و در سال 1964 به نمایش درآمد وقرار شد تا سال 1965 به بازار عرضه شود درحال حاضر نسل ششم ازین مدل به بازار وارد شده فورد ماستانگ پایه گذار کلاس تازه ای به نام پونی کار در آمریکای شمالی بود.
پونی کار خودرو های اسپرت کوپه ای هستند که کاپوتی کشیده و پشت کوتاهی داشته خودروهایی نظیر کامارو و AMC جاولین و چلنجر از دیگر ماشین های کلاس پونی کارز هستند ماستانگ هچنین الهام بخش طراحی خودرو های اسپرت دیگری نظیر تویوتا سلیکا و فورد کاپری هم بود.
ماستانگ به دلیل استقبال بیش از حد مردم 5 ماه زودتر از موعد رسمی آن که در سال 1965 باشد به بازار فرستاده شد به همین خاطر به مدل هایی که دراین پنج ماه تولید شده اند لقب 1964.5 (نیم) داده اند و ساخت رسمی خودرو در ماه مارس 1964 در ایالت میشیگان کلید خورد.
نکته جالب :
امتیاز نام ماستانگ در آلمان در اختیار شرکت کروپ بود و فورد از خرید این امتیاز به قیمت ده هزار دلار سر باز زد و این ماشین تا سال 1978 با نام T5 در آلمان فروخته شد همچنین برای بزرگتر شدن بازار فروش این خودرو فورد تصمیم گرفت که ماشین را باردیف دوم صندلی که جای پای ناچیزی داشت عرضه کند.
تولید نسل اول از سال 1964 تا 1973 و نسل دوم از 1974 تا 1978 و نسل سوم 1979 تا 1993 و نسل چهارم 1994 تا 2004 و نسل پنجم 2005 تا 2014 و از 2015 نسل ششم ان عرضه شد همچنین در سال 2013 شلبی پرده از نمونه ای برداشت که 1200 HB قدرت داشت این مدل با نام GT500 S/C1000 به تعداد صد دستگاه ساخته و به قیمت 155 هزار دلار فروخته شد که در آن حجم موتور از 5.4 به 5.8 و جفت سوپرشارژرش نقش بسازیی را بازی می کند.
آمار تولید :
در سال اول 1964 به تعداد 121538 دستگاه فروخت همچنین اوج فروش در سال 1966 به تعداد 607568 دستگاه در سال بود و پایین ترین میزان فروش آن در سال 2009 به تعداد 66623 دستگاه در سال و در سال اخر 2014 به تعداد 82635 از ماستانگ نسل پنج فروش رفت.
با وجود اینکه با یک تنبل شش سرعته خودکار طرفیم اما هنوزم برخی از اعداد بسیار قابل ملاحظه است.
مشخصات فنی :
موتور V6 3.7 لیتری با 24 سوپاپ
تولید 305HB در 6500 دوربردقیقه و گشتاور 380 NM در 4250 دوربردقیقه
گیربکس 6 سرعته خودکار یا دستی
نسبت قدرت به وزن هر 5 KG 1 HB
نسبت تراکم 10.5-1 و وزن 1588 KG همچنین ظرفیت بکسل 454 KG
مصرف شهری 12.5 (یورو5) اتوبان 8.1 (یورو5) در ایران با سوخت یورو2 مصرف شهری 15 لیتر و اتوبان 10.5 لیتر با باک 60 لیتری
ABS-EBD-ESC-TCS
شتاب 0-100 5.5 ثانیه رسمی
شتاب 0-160 14 ثانیه رسمی
فشار قابل تحمل شاسی 0.92 G
طول 4.7 M عرض 2 M ارتفاع 1.4 M از سطح زمین فاصله محوری 2.7 M
امکانات رفاهی :
مدل V6 کوپه و کروک د ر3 تیپ عرضه شده که کوپه شامل :
تیپ GT به قیمت 135 تومن
تیپ پرمیوم به قیمت 165 تومن
تیپ راش به قیمت 195 تومن
در مدل کروک قیمت ها به ترتیب 20 میلیون افزایش پیدا میکند.
4 تا 6 ایربگ (جلو جانبی پرده ای ) – سنسور TPMD فشار باد لاستیک – اینه تاشو برقی – آینه وسط الکتروکرومیک- گرم کن و سرد کن صندلی جلو – تهویه اتومات 2 کاناله – سیستم صوتی با چنجر – مانیتور پخش 8 اینچی همراه با DVD-DTV-USB-AUX-IPOD-GPS بلوتوث – کروز- چرم صندلی – چرم داشبرد-صندلی ریکاردو – سیستم اگزوز راش- رینگ 19 پنج پر دوبل (18 استاندارد) – سنسور پارک – سنسور نور – سنسور باران – دوربین عقب – نورپردازی شب تک رنگ - پارکاب منقش به نوشته ماستانگ LED – لوگو شوی ماستانگ برروی زمین به هنگام باز کردن درب ها- صندلی برقی- درمدل V8 امکان سفارش سقف پانورامیک
طراحی ظاهری :
بی شک یکی از جذابترین پونی کارهای امریکایی ماستانگ است طرح منحصر به فرد این خودرو از همان سال اولیه طرفدارهای فراوانی را شیفته خود کرد حال پس از نسل ها هنوزم این طرح شیفتگان خودرا دارد.
نمای خشمگین جلو به راحتی هر رهگذری را مجذوب
خود میکند و شما را به یاد قدرت نهفته موتور این پونی کار می اندازد نکتاه جالب
این که آرم ماستانگ در مدل پایه در داخل یه ذوزنقه قرار گرفته عرضه شده ولی در مدل
پرمیوم و راش بصورت تک اسب یکه تکاز نصب شده و ازین طریق از نمای جلو می توان
ازبیرون به تیپ خودرو پی برد.کاپوت بسیار کشیده و عضلانی است و به خوبی نشان دهنده
عظمت داخل آن است نمای جلو همچنان شما را به حال هوای دهه 60 می برد ارم ماستانگ
در وسط و در دوطرف چراغ های زیبای روشنایی روز و در دل چراغ های جلو و در کنار لامپ
های زنون قرار گرفته است ولی نمای کناری همچنان ساده و بدون هیچ شکستی می باشد.
نکته ی کلیدی که موجب اصالت ماستانگ شده پایبند بودن آن به طرح های اولیه می باشد به طوریکه شما در تمامی نسل ها نمای عقب را همواره به صورت سه چراغ عمودی قرمز رنگی که در مدل اولیه استفاده شده می بینید که حال به صورت مدرن و فول LED در آمده است . در نمای عقب نیز بین دو چراغ لگوی اسب وحشی و در برخی از مدل ها عبارت GT جایی گرفته است و در انتهای سپر در دوطرف خروجی های اگزوز قرار دارد که باتوجه به پیشرانه V6 آن جای پکیج اگزوز با چهار خروجی در آن خالی است اما همین دو خروجی هم صدایی را تولید می کند که هر رهگذری را غرق در لذت غرش یک V6 می کند.
طراحی داخلی:
به محض وارد شده به داخل ماستانگ اولین چیزی که تمام توجه شما را جلب می کند کنسول دو تکه آن است که درست عین مدل های اولیه می باشد و این نشان از حفظ اصالت ماستانگ و پای بند به هرآنچه که موجب خواستن آن می شود دارد و سپس دومین چیزی که توجه شما را جلب می کند فرمان سه پره و کیلومتر دور موتور آن است که باز به همان سبک و سیاق اولیه ولی به شکل مدرن تری می باشد.
صندلی عقب اصلا راحت و جادار نیست. صرفا به درد
قرار گرفتن اشیاء, ساک و نشستن کودکان زیر شش سال می خورد.حتی فکر نشستن روی آن را
هم در سر نپرورانید چون هیچ فضای پایی برای شما قرار ندارد پس عملا کاربردی نیست.
در داخل خودرو در بین دو دریچه ی تهویه وسط داشبرد ورودی برق دوازده ولت قرار دارد
تا نیاز شما را به استفاده از لوازم الکترونیک برطرف کند. همچنین بسته به مدل در
وسط داشبرد یک مانیتور 8 اینچی برای پخش تصویری و GPS و دوربین عقب و در زیر آن ورودی CD و DVD با شش چنجر و دکمه های
پخش قرار گرفته است. در زیر سیستم صوتی دکمه های تهویه اتومات دو کناله و در صورت
سفارش گرمکن و سردکن صندلی قرار دارد. در زیر آن دنده و در کنار آن دکمه های خاموش
کردن کنترل هرزگردی , فلاشر و باز کردن صندوق عقب مشاهده می شود. در ادامه نیز دو
جای لیوانی به صورت مخفی قرار دارد اما در روی فرمان نیز کلیدهای مکالمه , بلوتوث
, کم و زیاد صدا و کروز کنترل در کنار و لگوی زیبای ماستانگ در وسط فرمان دیده می
شود . در سمت چپ فرمان کلیدهای سیستم روشنایی خودرو قرار دارد و امکانی که توجه ما
را به شدت به خودش جلب کرد قابلیت ثبت رکورد هایتان به صورت اتومات توسط خودرو می
باشد که در آن شما می توانید 0 تا 100 و 0 تا 160 و درگ 400 متر و درگ 200 متر را ثبت کنید و به
آن افتخار کنید. دور موتور تا 8000 را نشان می دهد و آمپر سرعت تا 260 علامت گذاری
شده گرچه توصیه ی کمپانی به حداکثر 180 km می باشد و بیش از این
کنترل شرایط کار هرکس نیست.
نورپردازی کابین در شب قابل توجه و آرامش بخش است ولی بعداز مدتی به خاطر تند بودن رنگ آن کاملا عادی و جذابیت خود را از دست می دهد. در مجموع باید گفت باوجود اینکه سطح تجهیزات به کار رفته در این خودرو آنچنان بالا نیست ولی طراحی داخل این پونی کار آنچنان جذاب , گیرا و نوستالژیک است که شما زیاد به دنبال استفاده از امکانات مختلف نخواهید بود و تنها لذت رانندگی با آن و شنیدن صدای دور موتور 7000 آن برایتان لذت محض و گوشنواز خواهد بود.
موتور :
کاپوت را بالا می زنیم یک موتور غول پیکر V6 به حجم 3.7 لیتر در این آمریکایی آرام گرفته که 305 اسب بخار و 380 nm گشتاور را با کوچکترین اشاره به پدال در اختیار راننده برای نابودی آسفالت و لاستیک های خود قرار می دهد. تمام این قدرت توسط گیربکس 6 سرعته اتومات و دستی به چرخ های عقب متصل می شود تا شما با خیال راحت به توانید به راحتی خوردن یک لیوان آب با آن دریفیت بزنید. این نیرو ماستانگ را در 5.5 ثانیه ( رسمی ) به 100km رسانده تا خط و نشانی باشد برای اکثر اسپرت ها . شاید با این حجم به نظر برسد حتما مصرف بالایی هم دارد ولی مصرف داخل شهر آن فقط 12.5 لیتر ( یورو5 ) و خارج شهر ان 8.5 ( یورو 5 ) می باشد که برای یک شش سیلندر 3.7 کاملا طبیعی است برای نمونه 405 با موتور چهار سیلندر 1.8 با مصرف داخل شهر 11.5 و خارج شهر 8 لیتر می باشد. اینجاست که تفاوت تکنولوژی بیست و شش ساله ظرفیت خود را نشان می دهد.
آزمون رانندگی :
ما برای بدست اوردن سریعترین شتاب ممکن از بنزین سوپر همراه با اکتان افزا استفاده میکنیم تا قدری کیفیت بنزین یورو2 داخل را حداقل از لحاظ اکتان مشابه یورو 5 کنیم سپس کولر را خاموش و گیربکس را در حالت دستی قرار داده و کنترل هرزگردی را خاموش میکنیم دنده در 1 پاروی ترمز و پدال گاز را تا دور 4500 فشار میدهیم سپس پدال را رها میکنیم صدای جیغ لاستیک ها توجه رهگذران را جلب میکند این ماشین از هر نیش گازی برای هرزگردی استقبال می کند عملی که لبخند را بر لبان شما جاری می سازد با وجود بنزین بی کیفیت داخلی شتاب 0 تا 100 بدست امده برای ما عدد 6.1 ثانیه را نشان می دهد و 0 تا 160 عدد 15.2 همچنین برای 100 تا 0 احتیاج به مسافت 33.5 متر است که حاکی از قدرت بالای تولیدی موتور و تقسیم وزن 54 به 46 ان است.
نکته جالب اینکه در هنگام ترمز گیری از 100 به 0 چرم صندلی کاملا سر بوده و هیچ تلاشی برای نگه داشتن شما انجام نمی دهد و حتما باید از کمربند برای نگه داشتن خود استفاده کنید در غیر اینصورت فرمان و شیشه جلو در انتظار شماست.
مدلی که در اختیار ما قرار داشت از تیپ راش بود که دارای سیستم اگزوز سفارشی و غرش پیشرانه اندکی بهتر از سایر مدل های V6 می باشد در حدی که شما تنها تمایل دارید با دوربالا حتی در سرعت پایین با آن رانندگی کنید و این عاملی است که درصورت عدم تسلط راننده برای شنیدن صدای زیبای ان منجر به تصادف و سوختن زود هنگام پمپ بنزین می شود و جالب اینکه بدانیم بیش از 70 درصد ماستانگ های فروخته شده از گیربکس دستی و فقط 30 درصد آن اتومات هستند که نشان از عطش عاشقان خودرو به لذت ناب معکوس کشیدن های پی در پی برای شنیدن صمفونی زیبای موتور می باشد.
نتیجه گیری :
ماستانگ به لحاظ شتاب 0 تا 100 0.3 ثانیه از کامارو کندتر و 1.5 ثانیه از چلنجر سریعتر است همچنین از کامارو طول و عرض و ارتفاع بیشتری دارد و نسبت به چلنجر از طول کمتر و عرض بیشتری برخوردار است نکته اساسی در مورد ماستانگ این است که فورد نهایت سرعت قابل اطمینان در این خودرو را 180 کیلومتر اعلام کرده در حالی که شما در کامارو تا 250 و در چلنجر تا 200 کیلومتر در مدل V6 می توانید با اطمینان سرعت بگیرید همچنین صندوق عقب ماستانگ در مدل کوپه بزرگتر از کامارو و در کروک کوچکتر از ان می باشد و در این مورد حداقل هیچ کدام به پای صندق جادار چلنجر با 15 درصد فضای بیشتر نمی رسند و بلحاظ کارایی صندلی های عقب این چلنجر است که راحت ترین فضا پا را با فاصله محوری بیشتر نسبت به کامارو و سپس ماستانگ در اختیار شما می گذارد و کاملا قابل استفاده است.
مورد قابل توجه دیگر این که کامارو با ارتفاع 1.37 از سطح زمین نسبت به ماستانگ 1.41 متری و چلنجر 1.45 متری دارای مقاومت کمتری در مقابل جریان هوا و مرکز ثقل پایین تری است و همین عامل سبب پایین تر بودن سرعت اعلام شده فورد برای ماستانگ نسبت به کامارو و چلنجر است و حال میرسیم به بزرگترین نقطه ضعف ماستانگ یعنی سیستم تعلیق عقب یک پارچه باستانی آن که همواره عامل اصلی شکست ماستانگ در مسابقات در برابر کامارو با سیستم تعلیق مستقل آن است که ای کاش فورد هم از این تعلیق بهره می برد تا همچون کامارو بدون نیاز به کم کردن سرعت میشد پیچ ها را با چسبندگی بیشتری پشت سر گذاشت.
مورد دیگر اینکه مدل های کروک ماستانگ و کامارو در گیلان بخاطر رطوبت 100 درصدی آن در بازه 2 ساله با استفاده مکرر احتمال چکه جزیی در آن افزایش پیدا می کند و این دلیل اصلی تعداد بیشتر ماستانگ و کاماروهای کروک نسبت به کوپه دست دو برای فروش در بازار است امری که نمایشگاه داران و مالک از قبول آن برای فروش خودرو سرباز می زنند.
درمجوع اگر از عاشقان ماستانگ هستید و تعصب دارید که هیچ ولی اگر به دنبال بهترین پونی کار امریکایی V6 هستید صد در صد این کامارو است که همچون اسم خویش (کامارو نام گرگی است که ماستانگ ها را شکار می کند) شما را سر بلند می کند.
در پایان از مالک محترم خودرو و نمایشگاه فرهاد بصارتی برای در اختیار قرار دادن خودرو و وقت خویش صمیمانه تشکر می کنیم.
نویسنده متن علیرضا