خودروهای شهر باران


آپلود عکس         

اسلایدر

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

جمعه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ق.ظ

۷

معرفی سیستم های فرعی ترمز در خودروها

جمعه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ق.ظ

معرفی سیستم های فرعی ترمز در خودروها

DAC – HAC – TCS – BAS - SBC

 

DAC : Downhill Assist Control

کنترل پایین امدن از سراشیبی

HAC : Hill Start Assist Contorl

کنترل شروع حرکت در سربالایی

TCS : Traction Control System

کنترل کشش

BAS : Brake Assistance System

تقویت فشار ترمز ABS

SBC: Sensotronic Brake Contro

سیستم ترمز الکتریکی به جای استفاده از هیدرولیک

 

معرفی سیستم ترمز DAC

سیستم Downhill Assist Control یا همان کنترل پایین آمدن از سراشیبی، یکی از تجهیزاتی است که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی قرار گرفته و معمولا این سیستم را علاوه بر شاسی‌بلندهای بزرگ و فول‌سایز، روی SUVهای جمع و جور شهری نیز عرضه می‌کنند که با نام‌های اختصاری مختلفی از جمله DAC و یا DSR شناخته می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، پایین آمدن از یک سراشیبی، خصوصا اگر سطح آن از نوع ناپایدار و لغزنده باشد، کار دشواری است و این مسئله نه‌تنها به مهارت راننده، بلکه به قابلیت‌های خودرو (خصوصا سیستم ترمز آن) نیز بستگی دارد. شاید از نظر خیلی‌ها انجام این کار ساده باشد و این‌طور فکر می‌کنند که با سنگین‌کردن دنده و کنترل صحیح ترمز می‌توان فرود موفقی را انجام داد اما نباید این مسئله را فراموش کنیم که ترمزگیری پی در پی و مداوم، باعث بالا رفتن دمای لنت و همچنین دیسک ترمز می‌شود و این امر قدرت ترمزگیری را تا حد محسوسی کاهش می‌دهد، تا جایی که ممکن است دیگر توان موثر خود را از دست بدهد. همچنین قفل شدن ناگهانی یکی از چرخ‌ها هنگام فرود از تپه و سراشیبی، باعث سر خوردن خودرو و یا انحراف آن از مسیر می‌شود که طبیعتا خطرات زیادی را در پی دارد اما وجود سیستم DAC در اتومبیل، باعث می‌شود که این فرآیند با راحتی و البته اطمینان بیشتری انجام شود.

عملکرد سیستم ترمز DAC

عملکرد سیستم DAC به این صورت است که ابتدا باید سرعت اتومبیل خود را به کمتر از 25 کیلومتر در ساعت برسانید (در بعضی از خودروها، حد مجاز سرعت برای فعال‌سازی این سیستم مشخص شده است) و سپس با فشردن کلید DAC، پای خود را از روی پدال گاز و ترمز بردارید. از این لحظه به بعد، گیربکس خودرو در حالت سنگین قرار می‌گیرد و سرعت پیشروی خودرو به طور هوشمند و اتوماتیک با درگیر کردن ترمزها، کنترل می‌شود و تنها وظیفه شما این است که کنترل فرمان را در دست داشته باشید. سیستم DAC با کمک سامانه ESP و EBD از قفل شدن چرخ‌ها‌ یا انحراف خودرو جلوگیری می‌کند و اتومبیل را با یک سرعت نسبتا ثابت و البته ایمن و مطمئن، به پایین سراشیبی هدایت می‌کند. سپس با فشار دادن مجدد دکمه DAC می‌توانید سیستم را خاموش کنید و به حرکت خود ادامه دهید. توجه داشته باشید که در اکثر خودروها، علامت دکمه DAC به شکل یک اتومبیل است که روی سراشیبی قرار گرفته است و معمولا با فشار دادن دکمه و فعال شدن سیستم، علامت آن نیز به صورت چشمک‌زن روی صفحه آمپر مشخص می‌شود (در بعضی از خودروها آلارم صوتی نیز دارد). تجربه نشان داده است که سیستم کنترل پایین آمدن از سراشیبی نیز بدون نقص نیست و گاهی عملکرد طولانی‌مدت این سیستم، موجب افزایش دمای سیستم ترمز می‌شود که در این صورت، راننده را با یک آلارم مخصوص، از مشکل به‌وجود آمده با خبر می‌سازد و سیستم به طور خودکار غیر‌فعال می‌شود!

 

بسیاری از واردکنندگان و فروشندگان در بازار داخلی، سیستم DAC را تحت عنوان «شیب‌سنج» معرفی می‌کنند که اصلا صحیح نیست، زیرا سیستم شیب‌سنج، فقط زاویه شیب را اندازه‌گیری می‌کند و ربطی به نوع و عملکرد سیستم DAC یا همان کنترل فرود از سراشیبی ندارد. علاوه بر SUVهایی چون تویوتا لندکروزر، لکسس RX350، مرسدس بنز ML، کیا سورنتو و … خودروهایی مانند کیا اسپورتیج، هیوندای ix35، هیوندای ix45، تویوتا RAV4، ب‌ام‌و X3، ب‌ام‌و X1 و میتسوبیشی ASX نیز به این سامانه مجهز هستند که البته در بعضی از آنها به عنوان یک آپشن سفارشی شناخته می‌شود.


 

معرفی سیستم ترمز HAC

سیستم HAC یا همان "کمک و کنترل به شروع حرکت در شیب" اطلاق می‌شود.

زمانی که خودرو در شیب شدیدی قرار دارد، تا شما بخواهید شروع به حرکت کنید یعنی ترمز دستی را رها کنید یا پا از روی ترمز بردارید و پا روی گاز خودرو بگذارید و اقدام به گاز دادن کنید، خودرو مقداری به عقب می‌رود یا در خودروهای دنده دستی اگر عکس‌العمل شما در نیم کلاچ کردن ضعیف باشد، خودرو مقداری به عقب می‌رود که اگر خودرویی پشت سر شما باشد یا عابری پشت سر شما در حال عبور باشد، با عقب رفتن خودرو، امکان برخود با آن‌ها را دارید که باعث ایجاد خسارت می‌شود.

 

 

عملکرد سیستم ترمز HAC

 حال این مشکل با HAC کاملا برطرف می‌شود. این سیستم به کمک شما می‌آید تا از طریق چند سنسور، شیب را تشخیص داده و وقتی که شما پدال ترمز را رها می‌کنید خودرو (بر خلاف خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند) به عقب نمی‌رود و سر جای خود می‌ایستد. اگرچه شما پدال ترمز را رها کردید و حتی از ترمز دستی هم استفاده نمی‌کنید اما هنوز این سیستم از نیروی ترمز استفاده می‌کند و اجازه نمی‌دهد خودرو به سمت عقب برود تا زمانی که شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید خودرو تکان نمی‌‌خورد، اما با فشار دادن پدال گاز خودرو بدون حرکت به عقب، شروع به حرکت می‌کند.

 

معرفی سیستم ترمز TCS  

اگر در خودروهای فاقد سیستم کنترل کشش (Traction Control System) که با علامت اختصاری (TCS) شناخته میشود، هنگام پیچیدن و حرکت روی سطوح لغزنده بهویژه در شرایط آب و هوای بارانی و برفی و نیز جادههای خاکی، بیش از اندازه گاز داده شود، چرخهای محرک شروع به هرزگردی میکنند و باعث سرخوردن و از دست رفتن کنترل اتومبیل میشود. اما در خودروهای مجهز به سیستم کنترل کشش، چنانچه بیش از اندازه گاز داده شود و یکی از چرخهای محرک اتومبیل بیش از اندازه بچرخد و شروع به هرزگردی کند، این سیستم بهصورت اتوماتیک فعال میشود. بدینصورتکه با کاهش میزان گاز، قدرت موتور را بهصورت مرحلهای تا میزان مطلوب و لازم کاهش میدهد و از هرزگردی چرخ محرک جلوگیری میکند. ازاینرو، میزان چسبندگی و تماس لاستیکها با سطح زمین بیشتر میشود و اتومبیل به شکل ایمنتری به حرکت خود ادامه میدهد.

 

 

یادآوری میشود که در اتومبیلهای مجهز به سیستم کنترل کشش، تحت هر شرایطی از هرزگردی چرخها جلوگیری میشود و چرخهای خودرو بیآنکه چسبندگی خود را نسبت به سطح جاده از دست بدهند، با ایمنی مطلوب به راه خود ادامه میدهند. حال باید دید که این سیستم با چه مکانیسمی از هرزگردی چرخها جلوگیری میکند.

عملکرد سیستم ترمز TCS

در سیستم کنترل کشش (TCS) که مکمل سیستم ترمز ضدقفل (ABS) است، حسگرهایی به دو چرخ متحرک خودرو متصل شده است که سرعت دورانی چرخها را اندازهگیری میکنند. درصورتیکه این حسگرها سیگنال بفرستند که یکی از چرخها با سرعت بسیار بالاتری نسبت به چرخ دیگر در حال چرخیدن است و هرزگردی میکند، با کاهش نیروی اعمال شده بر چرخ، از هرزگردی جلوگیری میشود. البته سیستم کنترل کشش، گاهی در مواقع لزوم، از ترمزها نیز برای تنظیم سرعت دوران چرخها استفاده میکند.به عبارت دیگر  TCS از لیز خوردن لاستیک‌ها در هنگام گاز دادن جلوگیری می‌کند

 

معرفی سیستم ترمز BAS

یک شرکت بیمه آماری ارائه  داد  که هیچ  تفاوتی بین  در خواستهای پرداخت خسارت اتومبیل هایی که مجهز به ABS بوده اند با آنهایی  که فاقد این  تکنولوژی  می باشد  ندارد.

مهندسین در کمپانی های بنز و تویوتا و نیسان به این نتیجه رسیده اند که رانندگان اصولا تمایلی به وارد کردن حداکثر فشار به پدال ترمز را ندارند بنابرین سیستم  ABS اصولا مجال و فرصتی پیدا نمیکند که بتواند به عنوان یک سیستم کمکی عمل کند. برای رفع این عیب سیستمی طراحی شد که در داخل بوستر نصب می شود وفشار ترمز را بنا به تشخیص ECU آن افزایش می دهد.که این سیستم  BAS یا سیستم کمک ترمز است .

عملکرد سیستم BAS

این سیستم  یک  سنسور در بوستر ترمز  (Pedal travel sensor)  دارد  که اطلاعات  دریافتی در رابطه  با کورس پدال  ترمز و سرعت استفاده  از آن را در اختیار ECU ی ABS  قرار میدهد.

 

BAS توسط سیستم CAN با ABS درارتباط است. چنانچه ترمز اضطراری احساس شود  ECUفرمان باز شدن یک سوپاپ  سلونوئیدی  (solenoid valve) در داخل  بوستر را می دهد که این امر بلافاصله محفظه فشار به  فشار اتمسفر را باز کرده و باعث  بوجود آمدن حداکثر فشار ترمز میشود .

 

معرفی سیستم ترمز SBC

متخصصین و مهندسین  خودرو متفق القول هستند  که آینده متعلق  به سیستمهای ترمزی است که تحریک پذیری آنها بوسیله نیروی برق بوده و به آنها  Brake by wire  میگویند که واکنشی به  مراتب سریعتر از هیدرولیک دارد.

SBC در حقیقت پل ارتباطی  برای  پر کردن  شکاف بین  دو سیستم موجود وجایگزین کردن سیستمهای هیدرولیکی , پنوماتیکی موجود به سیستم الکترونیکی است . البته  نباید تصور کرد که SBC  یک سیستم 100% برقی است ,  چرا که هنوز قدرت وارده  به لنت ها توسط  هیدرولیک وارد میشود . در خودرویی که مجهز به  SBC است, راننده با فشار دادن بر روی  پدال ترمز هدفش انتقال  فرمان ودستورکاهش سرعت یا توقف به ECU یه SBC است .

 

 


نویسنده متن : علیرضا


 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۳
عرفان باستانی

ابزار امتیاز دهی

نظرات  (۷)

اقا عرفان ممنوع کردن واردات خودروهای بالای 2500 باعث کاهش سود شرکتای وارد کننده نمیشه؟ شرکتا حق اعتراض ندارن؟
پاسخ:
چرا چون مشتری ها کم میشه برای همینم واردات خودرو کم میشه الانم که دارید خودتون میبینید خیلی مشتری ماشینهای منطقه کمه.نه فقط به خاطر حجم موتور بلکه به خاطر مرخص و بعضی ممنوعیت ها.
سلام.اقا خسته نباشید مثل قبلی کامل و واضح بود .به کارتون ادامه بدین که همین مسیر درسته
پاسخ:
ممنون از شما
سلام .خسته نباشین، خیلی مطلب خوبی بود، فقط یه سؤال،  HAC اگه ماشین داشته باشه خود به خود فعال میشه؟ اخه ما راو4 داریم ولی همچین دکمه ای نداره ولی داخل کاتالوگش نوشته داره
سروش جان اتومات خودش همیشه فعاله دکمه نداره..
خیلی ممنون
مثل همیشه عالی، بسیار ممنون
پاسخ:
ممنون از شما
خیلی آموزنده وعالی بود. عرفان جان تشکر
پاسخ:
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی