تست فنی سانتافه اسپرت در گیلان
گل سرسبد هیوندای در رشت :
هیوندای از جمله خودروسازانی است که در چندسال اخیر پلههای ترقی را با سرعت بالا رفته است و محصولاتش حالا به پرفروشترین خودروها در بازارهای جهان بدل شدهاند. از جمله پرفروشترین تولیداتاین کمپانی کرهای، باید به هیوندای سانتافه اشاره کرد که در بازار ایران نیز طرفداران خاصی دارد.
این خودرو با استایل شیک و مدرنش دل بسیاری از خریداران را ربوده و تا آنجا پیش میرود که لقب پرفروشترین خودرو وارداتی بازارایران را به خودش اختصاص میدهد. البته این موضوع بیدلیل هم نیست زیرا نسل قبلی سانتافه هم مثل نسل جدید هم پرفروش بود و هم محبوب. اما بیاید ببینیم نسل جدید این خودرو چه حرفهایی برای گفتن دارد.
طراحی نسل جدید بر گرفته از زبان طراحی جدید هیوندای موسوم به Storm edge است. همانطور که از نام این سبک پیداست روش جدید طراحی محصولات هیوندای همچون طوفانی همه چیز را در سبک طراحی محصولات این کمپانی تغییر داده است. البته همکار دیگر هیوندای یعنی کیا موتورز هم همزمان با هیوندای تحولی عظیم را در طراحی محصولاتش پدید آورد تا هر دو کمپانی ضمن همکاری، رقابتی دوستانه هم داشته باشند. با توجه به آنچه که ذکر شد، سانتافه جدید را باید یکی از نمایندگان مهم هیوندای و در بخش مهمی از بازار برشمرد. به همین دلیل طراحانش سعی کردهاند بدنه سانتافه را طوری نقش بزنند که کمترین نشانهای از طراحی نسل قبلش را به یادگار نداشته باشد و همه خطوط بوی تازگی دارند.
استایل برجسته و مدعی :
از نقطه نظر طراحی باید سانتافه را محصول انقلاب گسترده هیوندای در طراحی محصولاتش دانست. انقلابی که حتی به زیرمجموعه توانمندش یعنی کیا هم نفوذ کرد تا هر دو برند محصولاتشان را با سیمای جدید به بازار عرضه کنند. خطوط ساده و کسلکننده سالیان قبل، جایشان را به خطوط و حجمهای دادهاند که در اولین نگاه احساس هیجان و شیک بودن را تواما به بیننده القا میکنند. جلوپنجره شش ضلعی هیوندای با آن کرکرههای خاصش سرتاسر از کروم پوشانده شده است، ناخوداگاه تصویری از فورد Edge را در ذهن تداعی میکند.
سپر سانتافه را باید به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول مربوط به قسمتی است که رنگ شده است و پروژکتورها در آن تعبیه شدهاند. اما بخش دوم در پایین سپر قرار دارد. در این بخش از مواد ضربگیر پلاستیکی استفاده شده است. همچنین یک بمپر بخش زیرین سپر را احاطه کرده است. البته دور تا دور گلگیرها و رکابها نیز قطعات پلاستیکی وجود دارد که به نوعی محافظه لبههای بدنه در مقابل برخورد با زمین و یا سنگ هستند.
یکی دیگر از جذابیتهای نمای ظاهری سانتافه در گرافیک چراغهایش نهفته است. حلقه LED که دور تا دور لنز چراغهای زنون را فرا گرفته است، چراغها را بدل به چشمهایی کرده که با خشم بیننده را میپایند. در نمای کناری همان ضربگیرهای پلاستیکی دور تا دور بدنه دیده میشود که اصلاً جذاب نیستند. هرچند این قطعات از آسیب دیدن بدنه جلوگیری میکنند اما خودروهای مثل سانتافه را باید کراساوورهای درشتاندام نامید که به ندرت پایشان به مسیرهای آفرودی سخت باز میشود. به همین دلیل رنگ تیره این قطعات به نمای ظاهری لطمه زده است.
رینگ 19 اینچی 5 پرده دوبل نیز به ایجاد ظاهر اسپرت کمک شایانی می کند. قسمت کناری از سطح صاف و یکنواخت برخوردار است. از خطوط برجسته نیز خبری نیست فقط خطی برجسته از کنار چراغ عقب شروع شده تا روی دستگیره درها نیز ادامه پیدا می کند و در انتها روی گلگیر جلو تمام می شود. چراغ های عقب به طرز قابل توجهی تا روی گلگیر ادامه یافته اند. این امر در ظاهر جانبی اتومبیل تاثیر مثبتی ایجاد کرده و چراغ های عقب از طرح باریکتر و ظریفی برخوردار شده اند. لبه بر آمده روی در عقب و در ادامه روی سپر عقب و دهنه اگزوز دوتایی قسمت عقب را بیش از بیش جذاب و پویا کرده و استفاده از دو دهنه اگزوز گرد، جلب توجه می کند.
مشخصات فنی :
موتور : 4 سیلندر خطی 2400 با سیستم سوخت رسانی MPFI
تعداد سوپاپ : 16
حداکثر قدرت ( اسب بخار ) : 176 در دور 6000
حداکثر گشتاور ( نیوتن متر ) : 226 در 3750
گیربکس : اتوماتیک تیپ ترونیک 6 دنده
شتاب صفر تا 100 کیلومتر ( ثانیه ) : 10.8 اتومات
شتاب صفر تا 100 کیلومتر ( ثانیه ) : 11.8 دستی
مصرف سوخت در 100 کیلومتر ( لیتر ) : 8 در آزاد راه
مصرف سوخت در 100 کیلومتر ( لیتر ) : 13 در شهر
مصرف سوخت در 100 کیلومتر ( لیتر ) : 10.5 میانگین
گنجایش مخزن سوخت ( لیتر) : 64
وزن : 1640 کیلوگرم
سیستم تعلیق و فرمان :
تعلیق جلو : مک فرسون مستقل برای هر چرخ
تعلیق عقب : اتصال چندگانه
کمک فنرهای جلو و عقب : کمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
امنیت : 5 ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP
کماکان جذاب :
طراحی کابین هم مطابق با رویکرد جدید هیوندای صورت گرفته و اگر کابین یکی از محصولات جدید هیوندای را قبلا دیده باشید، بدون دانستن برند خودرو دست کم میتوانید حدس بزنید با یک هیوندای و یا یک خودروی کرهای روبهرو هستید. در بالای داشبورد یک نمایشگر ۸ اینچی قرار دارد که با کیفیت بالا میتواند انواع فرمتها از جمله DVD را پخش کند. کمی پایینتر دکمههای سیستم تهویه مطبوع دوکاناله اتوماتیک قرار دارند. هیوندای آینهها و شیشهها را نیز به گرمکن مجهز کرده است. ضمن اینکه صندلیها هم در جلو و هم در عقب امکان گرم شدن دارند.
صندلی راننده و شاگرد هر دو به کمک نیروی برق تغییر حالت میدهند سانتافه مجهز به ترمز دستی الکترونیکی است که برای استفاده از آن باید به سراغ دکمهای بروید که بر رویش P حک شده است و در کنار اهرم تعویض دنده قرار دارد. همین طور دکمه گرمکن صندلیها نیز در همین قسمت قرار دارد. روکش چرمی فرمان بسیار محکم غربیلک را در آغوش گرفته است.
که دوختهای درشتش جذاب از کار درآمده است. ضمن اینکه روی فرمان کلیدهای کنترل سیستم صوتی، بلوتوث هندزفری، کروز کنترل و کامپیوتر سفری قرار دارد. صفحه نشانگرها که به صورت آنالوگ عرضه شده است، دو نمایشگر ساده دارد که یکی دور موتور و دیگری سرعت را به نمایش میگذارد. البته درون این دو نمایشگر هم دو نمایشگر بیضی شکل سوخت و دمای موتور تعبیه شده است.
واقعیت این است که هر چه هیوندای در طراحی کابین و نمای بیرونی سعی کرده هیجان را چاشنی کار کند، در طراحی نشانگرها کم فروغ بوده است و باید گفت نشانگرها توازن هیجان در طراحی کابین را بر هم زدهاند.
سانتافه مجهز به سقف پانوراما است که شیشه آن دارای پوشش ضد اشعه مضر خورشید دارد. وقتی سقف باز میشود، یک لایه از الیاف مصنوعی با ارتفاعی حدود 8 سانتیمتر در جلوی سانروف قرار میگیرد تا گرد و خاک و چیزهای دیگر کمتر وارد کابین شوند.
اگر مانند یکی از دوستان ما قامتی حدود 195 سانتیمتر دارید، در کابین عقب ارتفاع سقف مشکلی برایتان ایجاد نمیکند. اما فضای زانوها برای افراد بلند قد آنقدرها مناسب نیست. خروجیهای سیستم تهویه مطبوع مختص به کابین عقب بر روی ستونها نصب شدهاند. هیوندای سانتافه را به سیستم کمکی حرکت در سربالای موسوم به HAC مجهز کرده است. همچنین برای پایین آمدن از سراشیبیهای تند و خاکی، میتوانید از سیستم کمکی DBC استفاده کنید که دکمه آن در سمت چپ فرمان قرار دارد.
در همین قسمت سه دکمه دیگر نیز وجود دارند. یکی از این دکمهها سیستم ESP را خاموش میکند. دکمه دوم مربوط به استفاده از حالت دودیفرانسیل خودرو است که به وسیله دیفرانسیل مرکزی و سیستم ترکشن کنترل نیرو را بین چرخها توزیع میکند. اما دکمه سوم که Eco Active نام دارد، حالتی از رفتار خودرو و به خصوص موتور است که باعث میشود مصرف سوخت کاهش پیدا کند تا عملکرد و حساسیت پدال گاز کمتر شود. دراین حالت دندهها نیز در دورهای پایینتر تعویض میشود.
سانتافه در مدلهای فول امکانات رفاهی دیگری مثل، سامانه سیستم هشدار خروج از خط مستقیم، شیفتر پشت فرمان و پارک اتومات و سرد کن صندلی جلو سیستم صوتی اینفیتی و درب صندوق برقی دی لایت گرم کن فرمان کروز هوشمند با رادار نیز است. اما نمونههای وارداتی شخصی سطح رفاهی و آپشنهای مختلفی دارند. به همین دلیل ممکن است بعضی از آیتمها با نمونههای شرکتی متفاوت باشد. تعداد ایربگها یکی از همین آیتمهای متفاوت است. در خودرویی که مورد تست قرار گرفت تعداد ایربگها به شش عدد میرسد در حالی که نمونههای هفت و حتی هشت ایربگ هم وجود دارند.
حداکثر امکانات با حداقل قیمت :
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) : 8 عدد ، کیسه هوای راننده ، سرنشین جلو ، پرده ای ، زانویی
سیستم های پایداری و کمک راننده : ABS , ESP , LDWS , VSM , HAC , DBC , TCS , BAS
سیستم های امنیتی و حفاظتی : سیستم کلید ضد سرقت ، دارای قفل مرکزی در اختیار راننده ، دارای ریموت کنترل رادیویی
سیستم فرمان و هدایت پذیری : هیدرولیکی
نوع غربیلک : قابلیت تنظیم در 2 جهت عمودی و افقی به صورت برقی ، دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوع : دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، سیستم تهویه دوگانه ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق
سیستم صوتی و تصویری : سیستم صوتی مجهز به بلندگو و تیونر ، دارای آمپلی فایر و ساب ووفور ، قابلیت پخش CD به همراه چنجر ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable
سیستمهای مولتی مدیا : دارای نمایشگر چند منظوره 8 اینچی
سیستم صندلیهای جلو : دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی ، دارای سیستم تنظیم گودی کمر ، دارای سیستم گرمکن صندلی های جلو ، دارای 2 حافظه ، سیستم حافظه یکپارچه برای تنظیم صندلی راننده و آیینه ها و فرمان
سیستم صندلیهای عقب : دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، قابلیت تا شوندگی
سیستم آیینه ها : آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، قابلیت تاشوندگی
سیستم شیشه ها : تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، شیشه های سولار ، مجهز به پرده های جنبی برای درب های عقب
سیستم های سقف : سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، درای سانروف 4 حالته ، دارای سیستم محافظت و آیرودینامیک هنگام باز شدن سانروف ، دارای سقف پانوراما
سیستم روشنایی جلو : دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، چراغهای جلو زنون ، سیستم شتشوی چراغهای جلو ، دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی ، دارای مه شکن
سیستم روشنایی عقب : چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعال : مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها
سیستم های کمک رانندگی : مجهز به سنسور پارک، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل ، دارای سیستم دوربین عقب
تجربه رانندگی :
خودرویی که در اختیار ما قرار داشت مجهز به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای بود که این روز ها یک الزام برای هر خودروی 200 میلیونی ایست با فشار دکمه استارت نیمچه نیروگاه 2.4 لیتری هیوندای آرام و بدون سر و صدای اضافی روشن می شود که با روشن شدن پیشرانه بازهم شما آرامش کافی را در کابین خواهید داشت و دیگر مثل نسل قبلی صدای موتور پیشرانه بیش از اندازه وارد کابین نمی شود که این نشان از عایق کاری خوب هیوندای در نسل جدید است میزان ورود صدا به اتاق 35 db ( دی سیبل ) که با توجه به مبلغ پرداختی مناسب است.
در خرید کراس اوور های سایز متوسطی همچون سانتافه یکی از مهم ترین اولویت ها نرمی سیستم تعلیق است که در سانتافه به نسبت به نسل قبل بهبود قابل توجه ایی را پیدا کرده و ضربات را به خوبی با توجه به رینگ 19 اینچی با فاق 55 جذب می کند و در صورت داشت آسفالت مناسب هیچ ضربه اضافه ایی را به سرنشینان منتقل نمی کند و در جاده های نامناسب شهری هم تا حدود قابل توجه ایی ضربات را خنثی می کند در کل سیستم تعلیق سانتافه از پایداری مناسبی در خط مستقیم بهره می برد ولی در سرپیچ ها کافیست شروع به شتاب گیری کنید که با خاموش بودن ESP عقب خودرو تمایل زیادی به انحراف دارد که با روشن بود ESP تا حد کافی برطرف می شود.
وضیعت دید راننده نسبت به اطراف خوب است و تا قد 1.75 تسلط کافی به محیط دارید تنها نقطه کور در این خودرو فقط در قسمت عقب می باشد که توسط دوربین عقب این مورد نیز برطرف می شود یکی از نقاط قوت سانتافه آینه های جانبی الکتروکرومیک پهن آن است که دو طرف خودرو را به خوبی پوشش می دهد و دید لازم را برای راننده فراهم میکند در هنگام رانندگی نیز دسترسی به ادوات داشبرد ایده آل است و بدون هیچ زحمتی براحت می توانید در هنگام رانندگی به مانیتور روی داشبرد و سیستم تهویه دسترسی کامل داشته باشید.
صندلی های جلو نیز تا سرعت 100 کیلومتر سرپیچ ها به خوبی راننده را در برمی گیرد ولی اگر اهل مانور دادن هستید این صندلی ها توانایی محکم نگه داشتن شما را ندارند و باید حتما از کمربند نیز استفاده کنید فضای پای جلو مناسب است و ردیف دوم نیز تا قد 1.95 از فضای سر مناسبی برخوردار است برای ردیف سوم نیز در صورتی که سرنشینان ردیف دوم اندکی جلوتر بیایندفضای پای کافی تا قد 1.65 فراهم می شود در غیر اینصورت ردیف سوم صرفا به درد کودکان می خورد.
تست شتاب :
پا روی ترمز با دور موتور 3500 و ESP و کولر خاموش در حالت اتومات اقدام به شتاب گیری می کنیم به وضوح تمام مشاهد می کنیم که این موتور توانایی تولید گشتاور لازم برای یک شتاب گیری ایده آل را ندارد گرچه در جاده های کفی مشکلی ایجاد نمی کند ولی در مسیر های کوهستانی و سربالایی با سرنشین کامل نباید انتظار سبقت گیری هایی خوبی از سانتافه 2.4 لیتری داشته باشید زیرا شما را نا امید می کند شتاب بدست امده برای ما در حالت اتومات عدد 10.8 ثانیه با بنزین سوپر را نشان می دهد که برای این موتور با تکنولوژی قدیمی پاشش سوخت MPFI با توجه به اختلاف سطح کلان شهر رشت از دریا مناسب است و در حالت دستی نیز عدد 11.8 دقیقا یک ثانیه کندتر از حالت اتومات برای ما ثبت شد که تعجب ما را همچون نسل قبل مجددا برانگیخت چون در اکثر گیربکس های تولیدی جهان حالت اتومات کندتر از حالت دستی بوده ولی در محصولات کیا و هیوندای این کاملا برعکس است در تعویض های دستی ما نیز در داخل شهر گیربکس با یک ثانیه تاخیر تمام بعد از تعویض دنده توسط ما دنده را عوض می کرد که در نوع خودش افتضاح است به عبارت دیگر حالت تیپ ترونیک گیربکس های هیوندای و کیا صرفا به درد کاهش مصرف سوخت با افزایش دنده و دور گیری ها در مسیر های کوهستانی که شما فقط احتیاج به دنده یک و دو دارید می خورد.
نکته جالب اینکه همین گیربکس تا 150 هزار کلومتر بیشتر برای شما کار نمی کند وبعد از آن احتیاج به یک سرویس اساسی با تعویض قطعه که هزینه ای بالغ بر 2 تا 4 میلیون تومان است را در دست شما برای یک دوره ی 150 هزار تایی دیگر می گذارد موردی که خود شرکت هم به آن اگاهی داشته و محصولات خود را تا 150 هزار کیلومتر صرفا گارانتی می کند درست زمانی که قطعات فنی شروع به ایجاد هزینه تراشی برای شما می کند گارانتی شما تمام می شود و تنها راه این است که خودروی کره ای خود را قبل از 120 هزار کیلومتر بفروشید تا هزینه های آن از حساب بانکی شما کسر نشود و مجددا خودروی صفر کیلومتر کره ای دیگری خریداری کنید در غیر اینصورت امادگی پرداخت هزینه های تعویض زیربندی جلو و عقب – سرویس کامل گیربکس – رفع ایراد سیستم برق و روشنایی تعویض لامپ های زنون جلو – تعویض چرم فرمان و چرم صندلی راننده به علت پوسته پوسته شدن باشید که همه باهم هزینه ای نزدیک به 10 میلیون هر 150 هزار کیلومتر برای شما در بر دارد.
وضیعت ترمزها برای این خودرو مناسب است و 100 تا 0 کیلومتر را در مسافت 40 متر می ایستد سیستم صوتی خودرو در حالت پایه از 4 بلندگو 2 توییتر بهره می برد که از صدای مناسبی برخوردار بود ولی قابل قیاس با سیستم صوتی سفارشی اینفیتی برای برای این خودرو نیست که با 6بلندگو 2توییتر 2 ساب صدایی شفاف برای کنسرت متحرک شما پدید می آورد همچنین این سیستم نیز مجهز به رادیو ماهواره ای با کیفیت HD است که در هر نقطه از زمین تمامی رادیو های جهان را در اختیار شماست.
نتیجه گیری :
سانتافه در بازار با رقبای قدر همچون تویوتا راو4 - میتسوبیشی اوتلندر – سورنتو 2014 فیس لیفت 6 سیلندر – سورنتو 2015 نسل جدید و در نهایت هوندا CR-V روبه رو است که تمامی خودروها در بازه 175 تا 245 میلیون قرار دارند حساب هوندا CR-V که یک اسطوره است دربین کراس اوورهای سایز متوسط جهان ازبقیه رقبا جداست و بی تردید بهترین گزینه خرید با قیمت 245 میلیون در مدل فول است و دربین خودروهای نام برده اولین پیشنهاد خرید ما به شماست پس در نهایت سانتافه با 4 رقیب روبه روست.
تویوتا راو4 :
با 176 اسب بخار در دور 6000 و 233 نیوتن گشتاور در دور 4100 با شتاب 9.3 ثانیه و وزن 1558 کیلوگرمی با فاصله محوری 2659 و مصرف ترکیبی 9.5 (بنزین یورو 5) و حجم باک 60 لیتر در بازه قیمتی 178 تا 238 میلیون قرار می گیرد.
میتسوبیشی اوتلندر :
با 166 اسب بخار در 6000 و 219 نیوتن گشتاور در دور 4200 با شتاب 10.5 و وزن 1451 کیلوگرمی با فاصله محوری 2669 و مصرف سوخت ترکیبی 9.3 (بنزین یورو 5) و حجم باک 63 لیتر در بازه قیمتی 170 تا 195 میلیون با گیربکس CVT اکسترونیک قرار می گیرد.
سورنتو 2014 فیس لیفت :
6 سیلندر با 277 اسب بخار در 6300 و 335 نیوتن گشتاور در دور 5000 با شتاب 8.5 ثانیه و وزن 1639 کیلوگرمی با فاصله محوری 2780 و مصرف سوخت ترکیبی 10.5 ( بنزین یورو 5 ) حجم باک 64 لیتر در بازه قیمتی 205 تا 230 میلیون برای معدود نمونه های 2015 از فیس لیفت نسل قبل قرار می گیرد.
سورنتو 2015 نسل جدید :
با 188 اسب بخار در 6000 و 240 نیوتن گشتاور در دور 4000 و وزن 1685 کیلوگرمی با فاصله محوری 2780 و مصرف سوخت ترکیبی 8.8 ( بنزین یورو 5 ) و حجم باک 72 لیتر در بازه قیمتی 230 تا 240 قرار می گیرد.
تا اینجا
بهترین مشخصات فنی با بیش ترین امکانات :
در اختیار سورنتو 2014 فیس لیفت 6 سیلندر است که درست در مقابل سانتافه 205 میلیونی قرار می گیرد و به نظر ما اگر میتوانید با یک سال مدل پایین تر خودرو ولی صفر کیلومتر بودن آن کنار بیایید بهترین انتخاب بلحاظ مشخصات فنی و امکانات برای یک خودرو تا 150 هزار کیلومتر است چون کیا نیز مانند هیوندای از قطعات فنی یکسان با اندکی کیفیت بهتر می برد.
بهترین مشخصات فنی با قابلیت اندکی ار چاشنی آفرود در کنار کیفیت عالی قطعات :
تویوتا راو4 بهترین انتخاب در این حالت است زیرا از اندکی توانایی افرود عموزاده هایش نیز بهره می برد و تا حد کافی نیازهای خارج از جاده شما را نیز در حد پستی و بلندی کمتر از 20 سانت را کاملا برطرف می کند و نسخه سفارش امریکا و فول از امکانات مناسبی بهره می برد و از کیفیت عالی قطعات در طولانی مدت بهره مند می باشد.
بهترین مشخصات فنی با کمترین قیمت در کنار کیفیت عالی قطعات با مصرف سوخت ایده آل :
میتسوبیشی اوتلندر قطعا در زمان رونمایی در بازار ایران همه را شگفت زده کرد و با قیمت گذاری فوق العاده مناسب خودرو در بازه 170 تا 195 میلیون کاملا بدون رقیب است گیربکس CVT اکسترونیک این خودرو مصرف سوخت را کاملا ایده آل کرده و در حد یک خودروی سدان هزینه های سوخت را برای شما کاهش داده عمر قطعات فنی این خودرو در یک بازه 8 ساله کاملا تضمین شده است و درصورت رعایت زمان سرویس های دوره ای هیچ هزینه اضافه ایی برای شما در بر نخواهد داشت.
بهترین مشخصات فنی در کنار ظاهر مدرن تر و کاملا سرتر از سانتافه :
سورنتو 2015 که از تکنولوژی پاشش سوخت GDI بهره می برد و برخلاف سانتافه که از پاشش سوخت MPFI بهره می برد از توان موتوری بیشتری برخوردار است و حجم باک بیشتر فاصله محوری عریض تر مصرف سوخت کمتر و فرمان برقی برخوردار است و در بقیه امکانات مشابه با سانتافه می باشد و قابل ذکر است که محصولات کیا از اندکی عمر قطعات بالاتر و کیفیت بیشتر از هیوندای برخوردار است که به همین دلیل قیمت قطعات بالاتری هم دارند ولی محصولات هیوندای اندکی کیفیت پایین تر و از قیمت کمتری برخوردار هستند با اینکه از قطعات فنی یکسانی برخوردارند ولی کیفیت و عمر قطعات در این دو شرکت اندکی متفاوت است شروع قیمت سورنتو در حال حاضر به علت تازگی آن از 230 میلیون می باشد اگر از ظاهر تکراری سانتافه خسته شده اید ولی می خواهید اندکی کیفیت بالاتر و طراحی مدرن تری در اختیار داشته باشید سورنتوی 2015 فول آپشن انتخاب مناسبی ایست و ذکر این نکته مهم است که سورنتو فول آپشن با قیمت 240 میلیون درست هم قیمت هوندا CR-V میدل است.
در پایان همانطور که گفته شد می دانیم رقبای هم وطن سانتافه همچون خود سانتافه در هر 150 هزار کیلومتر برای یک دوره استفاده مجدد احتیاج به سرویس زیربندی جلو و عقب – گیربکس – سیستم برق و روشنایی و تعویض چرم فرمان و صندلی راننده دارند که هزینه ای بالغ بر 10 میلیون را برای شما در بر خواهند داشت ولی رقبای ژاپنی آن یعنی اوتلندر و راو4 از عمر قطعات تا 50 درصد بیشتر در صورت رعایت نکردن سرویس ها دوره ای برخوردار هستند که در صورت رعایت آن به مراتب پرداخت هزینه بیشتر برای خرید راو4 فول آپشن سفارش امریکا یا داشتن امکانات کمتر و پرداخت هزینه کمتر برای داشتن کیفیت بالاتر قطعات فنی و ظاهر خاص تر اوتلندر کاملا توجیح می کند.
درپایان از مالک محترم خودرو جهت در اختیار گذاشتن خودرو و وقت خویش صمیمانه کمال تشکر و همکاری را داریم.
نویسنده و عکاس : علیرضا
هماهنگی : عرفان