خودروهای شهر باران


آپلود عکس         

اسلایدر

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱ ب.ظ

۸

معرفی انواع سیستم های 4WD وAWD

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱ ب.ظ

انواع سامانه چهار چرخ متحـرِک

 

 

سیستم  4WD مدت مدیدی است که ابداع شده و انواع متنوعی از آن به بازار آمده است که همه آنها با همین نام شناخته می‌شوند، اما در واقع موارد استفاده آنها متفاوت است.

بطور کلی چهار چرخ متحرک ها به دو دسته تقسیم می شوند

AWD و4WD

معنای کلی هر دو عبارت AWD و4WD این است که قدرت حاصل از موتور به چهار چرخ خودرو منتقل می شود و اتومبیل به حرکت در می آید.

آیا تا به حال به تفاوت مکانیسم عملکرد آن ها اندیشیده اید؟

چرا در برخی از خودروها از عبارت AWD و در برخی دیگر  از عبارت 4WD استفاده می شود؟

اگر مفهوم هر دو کلمه یکسان است، چرا از دو عبارت متفاوت برای بیان آن ها استفاده می شود؟

 

 

با وجود یکسان بودن مفهوم عبارت های AWD و 4WD ، باید گفت که خودروهای AWD و 4WD کاملاً با هم فرق دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چهار چرخ محرک موقت یا Part Time 4WD :

در خودروهای مجهز به این سیستم، فقط چرخ های عقب متحرک هستند. چهار چرخ خودرو زمانی فعال می شود که راننده، این حالت را انتخاب نماید. چنین خودروهایی، دیفرانسیل مرکزی ندارند؛ ازاین رو هنگامی که حالت چهار چرخ فعال می شود، محورهای جلو و عقب به یکدیگر قفل می شوند و گردش آن ها با سرعت یکسان است. البته این موضوع در هنگام پیچیدن در سطوح با اصطکاک بالا، مشکلات زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل همواره توصیه شده است که رانندگان فقط در هنگام رانندگی در مسیرهای خارج از جاده، از این تغییر حالت به حالت چهار چرخ محرک استفاده کنند. یادآوری می شود که فعال کردن دائمی سیستم چهار چرخ محرک، به خودرو آسیب می رساند. حالات قرار گرفتن دنده عبارتند از: 4WD Hi, 2WD و 4WD LO. این سیستم برای استفاده در مکان‌های بدون جاده عالی است و هنگامی که همزمان با قفل دیفرانسیل به‌کار گرفته شود، بیشترین کارایی را خواهد داشت این سیستم در خودروهایی نظیر مدل های شاسی بلند سوزوکی ویتارا موجود است.

 

چهار چرخ محرک دائم یا Full Time 4WD :

 

این سیستم، نوع پیشرفته تر سیستم بالایی است؛ زیرا قدرت موتور همواره در حال انتقال به چهار چرخ خودرو است. خودروهای مجهز به این سیستم، از یک دیفرانسیل مرکزی برخوردار هستند که امکان چرخش چرخ های جلو و عقب را با سرعت های متفاوت فراهم می آورد. ازاین رو، استفاده از حالت چهار چرخ در جاده، آسیبی به خودرو وارد نمی کند.

در این سیستم، به دلیل استفاده از دیفرانسیل مرکزی برای حرکت، کشش خودرو نیز بسیار افزایش یافته و کنترل آن بهتر است. انواع حالت‌های قرار گرفتن دنده در این سیستم، عبارتند از: 4WD Hi و 4WD LO. این سیستم در خارج از جاده و در صورت قابلیت قفل شدن بسیار خوب عمل می‌کند، اما همزمان با قفل محور دیفرانسیل، بهترین عملکرد را دارد که در خودروهایی نظیر رنج رور مرسدس G , پورشه کاین موجود است.

 

مزیت های 4WD:

1.نیروی جلو برنده عالی در خارج ازجاده‌ Off-road

2.می‌تواند غیرفعال شود تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند

3.تکنولوژی قوی و اثبات‌شده

معایب 4WD:

1.اضافه کردن وزن و پیچیدگی به خودرو

2.نمی‌توان از این سیستم در تمامی شرایط استفاده کرد

3.هزینه بسیار زیاد نسبت به خودرو تک دیفرانسیل

تمام چرخ متحرک یا Full Time symmetric AWD :

عملکرد این سیستم بسیار مشابه عملکرد سیستم چهار چرخ محرک دائم است؛ یعنی نیرو به طور دائم به چهار چرخ منتقل می شود. اما تفاوت عمده در این است که در این سیستم نیرویی که به هر چرخ منتقل می شود به طور الکترونیکی تحت کنترل است. بر خلاف سیستم قبلی که مخصوص حرکت خودرو به ویژه خودروهای شاسی بلند در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده است، این سیستم مخصوص حرکت خودروها در جاده است. مکانیسم عمل این سیستم به گونه ای است که می تواند نیروی وارد بر هر چهار چرخ را تنظیم کند. این موضوع باعث می شود تا تسلط روی کنترل خودرو در جاده به ویژه در پیچ ها افزایش یابد. این سیستم معمولاً روی خودروهای اسپرت و سوپراسپرت وجود دارد که از این میان می توان به آئودی های کواترو و لامبرگینی و محصولات سوبارو و میتسوبیشی لنسر اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

تمام چرخ متحرک یا Automatic Asymmetric AWD :

 

این نوع از سیستم AWD به‌طور دائمی عمل نمی‌کند بلکه فقط هنگامی به کار می‌افتد که شرایط تعادل وسیله نقلیه از بین برود. اساساً خودروهای دارای این سیستم، خودروهایی با دیفرانسیل 2WD و فاقد قابلیت‌های حرکت در جاده‌های نامساعد هستند. واضح است که این سیستم تنها برای افزایش ایمنی، استحکام و تعادل در حرکت ساخته شده و استفاده از آن در مسیرهای خارج از جاده و جاده‌های ناهموار، توصیه نمی‌شود این سیستم در انواع خودروهای شاسی بلند در محصولات کیا و هیوندای و فورد و فولکس واگن به صورت عمده مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

مزیت های AWD :

1.افزایش چسبندگی خودرو به جاده و کنترل بهتر آن تحت شرایط مختلف

2.فرمان پذیری و هندلینگ مناسب برای انواع نیرو های traction

3.در تمامی اوقات فعال است

معایب  AWD :

1.مصرف سوخت بیشتر

2.افزایش وزن خودرو و پیچیده شدن مکانیزم عملکردی

3.برای شرایط کاملاً Off-road مناسب نیست

کدام سیستم مناسب تر است:

اگر قصد دارید در اکثر موارد در جاده‌های Off-road سیر کنید، یقیناً 4WD بهترین انتخاب است. در آب و هوای زمستانی که اکثر رانندگان آن را تجربه می‌کنند، بسیار زیباتر است که سیستم انتقال قدرت خودش وضعیت بحرانی را تشخیص دهد و بدون دخالت راننده (منظور جا زدن دنده کمک یا فعال کردن سیستم دو دیفرانسیل با دکمه) تصمیم‌گیری مورد نیاز را انجام دهد. پس AWD برای این‌گونه افراد مناسب تر است.

 

اگر شما در منطقه خیلی کوهستانی برف خیز زندگی نمی‌کنید نیازی نیست که یک خودروی 4WD تهیه نمایید، بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع محصولات شرکت های مذکور مطمئناً مناسب شما است.

منابع:

Wiki.answers

Carpoint

Cardealexpert

 

گرد آوری : علیرضا



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۴
عرفان باستانی

ابزار امتیاز دهی

نظرات  (۸)

۱۵ مهر ۹۴ ، ۰۱:۲۴ راهنمای رایگان آموزشی

استپ هلپ، مرجع و راهنمای رایگان آموزشی در رابطه با تعمیرات و نگهداری، نصب و راه اندازی، ساخت و تولید، فراگیری دانش ها و علوم مختلف و... ما مرحله به مرحله هرآنچه به یادگیری آن نیاز دارید، آموزش می دهیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطالب StepHelp.ir را در کانال تلگرام استپ هلپ دنبال کنید:

https://telegram.me/stephelp

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جامعه مجازی استپ هلپ به هدف گسترش دانش فنی فارسی زبانان و کاهش هزینه های گزاف تعمیر و نگهداری انواع لوازم راه اندازی شده است، از این رو حمایت شما باعث پابرجا ماندن این جامعه می گردد.

لطفا از استپ هلپ از هر طریقی که می توانید با عنوان « راهنمای رایگان آموزشی » حمایت کنید.

www.StepHelp.ir

اقا علیرضا به نظر شما تو خودروهای تک دیفرانسیل دیفرانسیل جلو بهتره یا عقب
فقط نگی.چون بنز و بی ام دابلیو عقبن عقب بهتره ها (به در میگم دیوار بشنوه) 😛
سلام 

اول مرسی از داش علیرضا و داش عرفان 

اقا واقعا میتونم بگم یکی از بهترین مطالب فنی سایت رو گذاشتید

هم درمورد این دو سیستم تونستیم به زبان ساده بفهمم 

هم اینکه راهنمایی شدم از لحاظ اینکه یکسره فعال نباشه آپشن 4wd

عرفان 

یه سوال

من این 4wd رو یکسره توی توسان مون روشن گذاشتم و دقیقا یک ساله توسان رو داریم یعنی یک ساله که این سیستم 4wD روشنه

سوالم اینه

چه مشکلاتی میتونه به خودرو بزنه؟
پاسخ:
اول از همه این که مصرف سوخت ماشین زیاد میشه وقتی این سیستم روشنه
به نظر من خاموش کنی بهتره و در صورت نیاز روشنش کن
اقا احسان لاستیک سایی
مخلص اقا نیما هم هستیم..
به طور کلی دیفرانسیل جلو به درد افراد معمولی جامعه می خوره که صرفا وسیله ایی می خوان که از یه نقطه برند به نقطه دیگه و اصلا صحبت سر لذت و پایداری سرپیچ نیست چون این افراد لازم ندارند که پیچ رو با سرعت بالای 120 رد کنند خب سرعتشون کم می کنند بعد رد میشند همین کارشون رو راه میندازه
دیفرانسیل جلو ها 
مشکل کم فرمانی دارند
مرکز ثقلشون جلوی ماشین
مشکل گشتاور فرمان دارند
تنها خوبیشون هزینه تولیدشون کمتره و هزینه نگهداری پایین تری دارند بخاطر همین تمام محصولات تولید انبوه اقتصادی جهان از دیفرانسیل جلو بهره می برند
دیفرانسیل عقب ها
مشکل بیش فرمانی دارند که قابل رفع
مرکز ثقلشون وسط ماشینه
پایداری ایده الی سرپیچ دارند
خوراک لذت رانندگی و رد کردن پیچ ها با سرعت بالای 120 هه
و مخصوص حرفه ای هاست
هزینه تولید و نگه داری بالایی هم دارند که ارزش داره
پس مسلما دیفرانسیل عقب بهتر از دیفرانسیل جلوهه
بخاطر روی گلت بزودی یه پست فنی در مورد دیفرانسیل عقب بهتر یا جلو میدم چون قشنگ باید مطلب بازش کنم چرا عقب بهتره 
اقا خیلی مخلصیمااااااا
چه جالب، نمیدونستم فرق دارن
سلام بر برادران
آقا یک سوال
سانتافه 2015 2دیفرانسیل از کدوم نوع دیفرانسیل هست؟
Full Time 4WD
Part Time 4WD

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی