خودروهای شهر باران


آپلود عکس         

اسلایدر

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶ ق.ظ

۵

معرفی آپشن های خودرو بخش اول

سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶ ق.ظ

انواع آپشن‌های موجود در خودروها

 

بخش تجهیزات داخلی

 

این بخش شامل 17 مورد از آپشن های پرکاربرد می باشد که در هر پست 5 الی 7 عدد از آنها به شما عزیزان بطور کامل معرفی می گردد..

 

1.آینه الکتروکرومیک :

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام رانندگی در شب، بازتاب نور چراغ  های خودروی پشت شما به دلیل استفاده از نور بالا یا تنظیم نبودن چراغ  ها، چشمان شما را آزار دهد و یا باعث عدم دید مناسب در حین رانندگی شود؟ البته این اتفاق، جزء پدیده  های شایعی است که برای بسیاری از رانندگان، حداقل یک بار پیش آمده است. ازآن جاکه این مسئله، مشکل بسیاری از رانندگان به  شمار می  رفت، محققان صنعت خودرو درصدد شدند تا روشی مؤثر برای غلبه بر این مشکل پیدا کنند تا این که در نهایت آینه  های الکتروکرومیک (Electrochromic Mirrors) به  عنوان تنها راه  حل این مشکل معرفی شدند.

در حقیقت، موضوعی که باعث آزار چشم رانندگان می  شود، بازتاب نور چراغ خودروی پشت سر از طریق آینه جلو است. حال اگر مکانیسمی باشد که طی آن بتوان این بازتاب نور را خنثی یا ضعیف کرد مشکل حل می  شود. اساس کار آینه  های الکتروکرومیک به  گونه  ای است که وقتی  که نور با شدت بالا به آینه می  تابد، رنگ آینه به  صورت اتوماتیک تیره می  شود. تیره شدن رنگ آینه باعث ضعیف شدن بازتاب نور می  شود و در نتیجه چشم راننده از آزار نور مستقیم درامان می  ماند. البته این موضوع به افزایش دید راننده، هنگام تابش نور خورشید از پشت، نیز کمک می  کند. گفتنی است، این آینه  ها به  طور اتوماتیک در روشنایی روز به رنگ روشن و در تاریکی شب نیز به رنگ تیره در می  آیند

آینه  های الکتروکرومیک از دو سطح شیشه  ای تشکیل شده  اند. در فضای میانی این دو سطح شیشه  ای، یک ژل الکتروکرومیک به  کار رفته است که در واقع نقش اصلی بر عهده این ژل است. همان طورکه از نام الکتروکرومیک پیداست، این کلمه به معنای تغییر رنگ با تغییر شدت جریان الکتریسیته است. بدین  صورت  که با تغییر شدت جریان الکتریسیته، رنگ ژل تغییر پیدا می  کند. گفتنی است، در رو و پشت سطح آینه از یک حس گر حساس به نور استفاده شده است. حس گر عقب، نور محیط بیرون را از شیشه جلو دریافت می  کند و به نسبت شدت نور، با استفاده از کم و زیاد کردن شدت جریان الکتریسیته، رنگ ژل را تیره یا روشن می  کند. حس گر جلوی آینه نیز وقتی  که نور با شدت زیاد، نظیر نور خورشید یا نور چراغ  اتومبیل  های پشتی به آینه می  تابد، شدت جریان الکتریسیته را تغییر می  دهد و سبب تیره شدن رنگ آینه می  شود.

 

 

2. پدال شیفتر :

با پیشرفت تکنولوژی، زندگی آسان تر می شود و به همین منوال رانندگی که بخش لاینفک زندگی روزمره انسان ها است نیز راحت تر می شود. پدل شیفتر (Paddle Shifter) نیز یکی از فن آوری هایی است که در چند سال اخیر رانندگی را ساده تر و سریع تر کرده است. همه ما می دانیم که گیربکس های دستی درحال منسوخ شدن می باشند. خصوصاً در آمریکا که درصد زیادی از مردم تمایل به استفاده از گیربکس های اتوماتیک دارند.

می توان تصور کرد روزی را که گیربکس های دستس نیز مانند فلاپی دیسک ها و نوارهای کاست، به خاطره ها بپیوندند و این پیشرفت علم می باشد که منطقی است. و به میزان پیشرفت تکنولوژی، گیربکس های اتوماتیک نیز پیشرفت کرده و قابل اطمینان تر و کاراتر می شوند و ضعف  آن ها به مرور برطرف می شود. گیربکس های اتوماتیک  در دو نوع DCT گیربکس با کلاچ دوگانه و CVT گیربکس متغیر پیوسته شناخته شده می باشد.

گیربکس های ضریب متغیر پیوسته (CVT) در اوج تکنولوژی، ساده و کارآمد هستند. البته این سادگی و کارآمدی خسته کننده نیز هست و دنده ها همیشه در دور موتور خاصی تعویض می گردند. برای همین، برخی کمپانی ها برای این گیربکس ها قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را فراهم کرده اند که اغلب توسط اهرم های پشت فرمان صورت می گیرد و پدل شیفتر (Paddle Shifter) نام دارند. با استفاده از پدل شیفتر در دور موتور دلخواه خود می توانید دند را تعویض کنید و هیجان و لذت رانندگی را به خوبی تجربه کنید.

عمل کرد گیربکس های دارای کلاچ دوگانه (DCT) بسیار شبیه به گیربکس های دستی می باشد و در آن دو کلاچ مجزا و چرخ دنده ها همگی به صورت هیدرولیکی باهم درگیر می شوند. یک گیربکس DCT واقعی مجهز به پدل شیفتر، در صورت قرارگیری دروضعیت "دستی" (Manual)، دقیقاً عمل کردی شبیه به گیربکس دستی معمولی خواهد داشت. این یعنی زمانی که توقف می کنید، کلاچ ها خلاص شده و اتومبیل برای حرکت مجدد نیاز به فرمان راننده دارند و به لطف تکنولوژی جدید دنده ها با سرعت و دقت بیش تری تعویض می گردند. حال می پرسیم چرا بهتر است تا خودروهای امروزی مجهز به پدل شیفتر باشند؟

اولین دلیل آن این است که راننده را وادار می کند تا برای تعویض دنده، همواره دست های خود را روی فرمان نگه دارد. تا به حال چند نفر را دیده اید که در حال رانندگی دستان خود را روی غربیلک فرمان در حالت ساعت 11:05 و یا در حالت ساعت 7:25 قرار داده اند یا اصلاً یک دست خود را روی کنسول گذاشته اند و این در حالی است که حالت صحیح قرارگیری دستان راننده به روی فرمان حالت ساعت 10:10 است. برای استفاده از پدل شیفتر شما مجبور هستید تا دستان خود را در حالت صحیح 10:10 روی فرمان قرار دهید و بالطبع رانندگی ایمن تر و تسلط بیش تری خواهید داشت.

حسن دیگر استفاده از پدل شیفتر، حذف اهرم تعویض دنده و خلوت شدن کنسول وسط است. اکثر قسمت های خودروهای امروزی به صورت الکترونیکی کنترل می شوند و خلوت شدن کنسول وسط علاوه بر زیبایی داخل خودرو، فضای کافی برای قرارگیری دکمه های کنترل کننده قسمت های مختلف خودرو ایجاد می کند. مزیت دیگر آن این است که رانندگی را آسان می کند و دیگر نیازی به حفظ کردن نحوه تعویض دنده ها در گیربکس های دستی نیست. و مانند گیربکس های اتوماتیک معمولی نیز محدودیتی در تعویض دنده در دور موتور دلخواه خود ندارید.

 

3.عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی :

تصور کنید شما در تعطیلات آخر هفته، در یک مسیر دوطرفه و در یک هوای بادی در حال رانندگی به سمت خانه هستید. دیر وقت است و هیچ گونه روشنایی نیز در طول مسیر وجود ندارد. ناگهان با سرعتی در حدود 60 کیلومتر بر ساعت به یک به پیچ نزدیک می شوید؛ اگرچه سرعت خودرو برای عبور از پیچ، مناسب و به اندازه کافی پایین است، اما برای یک توقف ناگهانی، بالا به نظر می رسد. هیچ کس نمی داند چه چیزی آن سوی محدوده چراغ های جلو منتظر شما است؟ یک گوزن؟ یک ماشین واژگون شده؟ یا ...

این جا است که نقش چراغ های جلوی تطبیقی مهم می شود و تمام نگرانی ها را سر پیچ آن هم در سرعت های بالا از بین می برد. در سیستم چراغ های جلوی تطبیقی، با جهت گیری پرتو نور در راستای پیچ و خم های جاده، مسیر روبرو کاملاً روشن می شود تا دید راننده به حداکثر میزان خود برسد. رانندگی در شب، موضوع بسیار پراهمیتی است. به گزارش رسانه های خبری، در حدود 46% از تصادفات جدی در سال 2006، در شب رخ داده است که حاکی از اهمیت بالای این مسئله است. آن چه در این مقاله از نظر شما می گذرد، نگاه اجمالی به چگونگی عملکرد و نوآوری های جدید چراغ های جلوی تطبیقی و بررسی تفاوت آن ها با چراغ های معمولی است. پس از مطالعه این بررسی متوجه خواهید شد که چگونه رانندگی در شب با وجود این سیستم جدید امن تر می شود.

چراغ های جلوی استاندارد، بدون توجه به جهت حرکت اتومبیل، به طور مستقیم به سمت جلو می تابند. هنگامی که سر پیچ می رسیم، چراغ های جلوی خودرو، اطراف جاده را بیش تر روشن می کنند تا خود جاده! چراغ های جلوی تطبیقی با فرمان و سرعت خودرو هماهنگ هستند و به طور خودکار، روشنایی را روی جاده متمرکز می کنند. هنگامی که خودرو به سمت راست می پیچد، زاویه چراغ های خودرو به سمت راست متمایل می شود. همین مکانیزم برای زمانی که خودرو به سمت چپ می پیچد هم تکرار می شود. در حالت استاندارد، تابش چراغ های جلوی خودرو به طور مستقیم در سر پیچ ها می تواند مشکل ساز شود، ولی با استفاده از سیستم تطبیقی، روشنایی خودرو روی جاده متمرکز می شود و تصادفات ناشی از این مشکل به شدت کاهش می یابد.

خودرویی که مجهز به چراغ های جلوی تطبیقی است، جهت انجام وظیفه خود از حس گرهای الکترونیکی استفاده می کند تا سرعت خودرو را مشخص نماید. هم چنین، این حس گرها در تعیین میزان چرخش فرمان و انحراف از مسیر خودرو بسیار پرکاربرد هستند. برای مثال، هنگامی که خودرو در حال چرخش به دور خود است، مقدار انحراف از مسیر خودرو تغییر می کند. این حس گرها در حقیقت همان موتور کوچک داخل چراغ جلوی خودرو را به حرکت در می آورند که موجب چرخیدن پرتو نور چراغ می شوند. با این سیستم، پرتو روشنایی خودرو تا زاویه 15 درجه از مرکز می چرخد. گفتنی است، چراغ های جلوی تطبیقی در مجموع می توانند 30 درجه چرخش آزاد داشته باشند.

اگر چرخش 15 درجه ای از مرکز کافی نباشد، مثلاً هنگام پارک کردن خودرو با سرعت کم یا حرکت بر سر پیچ ها با سرعت کم، روشنایی مضاعف می تواند مکمل چراغ های جلوی خودروی شما باشد. بدین منظور برخی از مدل های بی ام و مجهز به چراغ های گوشه ای یا کناری هستند. هنگامی که خودرو با سرعتی کم تر از 40 کیلومتر بر ساعت در حال پیچیدن باشد، چراغ های کناری می توانند تا زاویه 80 درجه از محیط پیرامون خودرو را روشن کنند. هنگامی که خودرو از پیچ خارج شد یا سرعت آن افزایش پیدا کرد، چراغ های کناری به طور خودکار خاموش می شوند.

در سیستم چراغ های تطبیقی، حس گر ها می توانند از چرخش بی مورد پرتو های نور هنگامی که نیاز نیست، جلوگیری کنند؛ مثلاً هنگامی که خودرو در حال حرکت به سمت عقب است، چراغ های تطبیقی از کار می افتند. این کار باعث می شود، رانندگان دیگر در اصطلاح کور نشوند. آن چه راجع به آینده این فن آوری باید گفت این است که بسیاری از سیستم های تطبیقی چراغ های جلو، از سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع برخوردار هستند. این سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع بدین صورت است که در مکان هایی که خودرو در سربالایی یا سراشیبی قرار دارد، ارتفاع روشنایی خودرو مطابق با جاده تطبیق داده می شود. به طور مثال، هنگامی که خودرو از یک دست انداز بزرگ می خواهد عبور کند، حین رسیدن به دست انداز، ابتدا جلوی خودرو بالا می رود و پرتو چراغ های جلو در حالت عادی، رو به آسمان جهت گیری می کنند. این مشکل تا زمانی که خودرو به مسیر مستقیم خود نیفتاده باشد، هم چنان پا برجاست و باعث می شود هنگامی که شما می خواهید از روی ریل قطار یا هر دست انداز دیگری عبور کنید، پرتو چراغ های جلو، چشمان راننده مقابل را هدف بگیرد و باعث تصادفات جبران ناپذیر و مرگبار شود. در حقیقت به جای این که چراغ های خودروی شما جاده مقابل را روشن نماید، باعث کور شدن راننده مقابل می شود. سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع چراغ جلو با داشتن یک موتور مخصوص، به محض دریافت سیگنال از سوی حس گر، ارتفاع پرتو نور را کاهش می دهد و باعث روشن شدن مسیر روبرو می شود. این سیستم در حال حاضر بر روی خودرو های جدید اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است. از آن جا که این روزها خودرو ها مجهز به چراغ های زنون هستند، عدم تجهیز آن ها به سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع چراغ جلو سبب کور شدن چشمان راننده مقابل می شود.

 

چراغ های جلوی تطبیقی هنوز بر روی خیلی خودروها به طور استاندارد نصب نشده است و کمپانی های محدودی آن ها را به عنوان یک امکان ضروری بر روی خودرو به کار می برند. شرکت بی ام و این سیستم را به طور انتخابی بر روی تمام مدل های خود نصب کرده است. به طور مثال، مدل های سری 7، سری M، سری 335 و سری 537 به طور استاندارد این سیستم را دارند. هم چنین، کمپانی رنو بر روی چند مدل از خودروهای تولیدی خودش نظیر لتیتیود، این سیستم را در اختیار خریداران گذاشته است. گفتنی است، شرکت فولکس واگن نیز این سیستم را در پکیج لوکس خوروی پاسات ارائه می کند. لکسوس و آئودی هم از دیگر کمپانی هایی هستند که این سیستم کاربردی را برای بسیاری از مدل های خود عرضه می کنند.

طراحان اتومبیل در حال گسترش دادن بسیاری از ایده های جدید برای چراغ های جلوی خودرو هستند که بر روی مدل های سال های پیش رو شاهد آن خواهیم بود. مثلاً چراغ های تطبیقی ترمز خودروی مقابل به شما این امکان را می دهد که از طریق آن ها بتوانید میزان شدت ترمز راننده مقابل را ببینید و از این طریق ضمن تنظیم نحوه ترمز گرفتن خودروی خودتان، از مشکلات و دردسر های پیش رو جلوگیری کنید. هنگامی که راننده ای به شدت ترمز می گیرد، چراغ های تطبیقی ترمز، نور بیش تری را از خود منتشر می کنند تا راننده عقبی از وضعیت خودروی شما با خبر شود. زمانی که راننده به آرامی پای خود را بر روی پدال ترمز می گذارد، این چراغ ها با نمایش یک درخشندگی ضعیف، به رانندگان پشت سری هشدار می دهند که مانع پیش رو آنقدرها هم خطرناک نیست؛ بنابراین نیازی نیست زیاد از سرعت خود بکاهید. به طور کلی، نیروی وارد بر پدال ترمز تعیین می کند که چراغ های عقب تطبیقی با چه سطح شدتی روشن شوند و این می تواند کمک بزرگی برای رانندگان پشت سری باشد.

 

4. حس گر باران :

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام رانندگی در فصل بارندگی، وقتی که با بارش نم نم باران روبرو می شوید و برف پاک کن را روشن می کنید، گاهی اوقات با قطع و وصل شدن ناگهانی باران، ناچار شوید برف  پاک کن را مدام خاموش و روشن کنید. امروزه بهترین راه حل برای حل این مشکل، استفاده از حس گر باران  (Rain Sensor) در خودرو است. وقتی شیشه با بارش نم نم باران خیس می شود، حس گر باران به برف پاک کن سیگنال ارسال می کند تا به طور اتوماتیک برف پاک کن فعال شود و شیشه را پاک کند. در ادامه علاوه بر بیان شرح مختصری از تاریخچه برف پاک کن، به بررسی حس گر باران و چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت.

در گذشته شرکت های خودروسازی در تلاش بوده اند تا برف پاک کن را از خودرو حذف کنند. به طور مثال برخی سعی کرده اند به جای برف پاک کن، با ایجاد لرزش های خفیف در شیشه جلو از شکل گیری قطره روی شیشه جلوگیری کنند. ولی این ایده ها هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفتند؛ زیرا مشکلات زیادی داشتند و از همه مهم تر رانندگان از نمونه های آزمایشی ساخته شده رضایت خاطر نداشتند.

امروزه نوعی از برف پاک کن های پیشرفته در حال توسعه هستند که میزان بارندگی را می سنجند و برف پاک کن و سرعت آن را بر این اساس تنظیم می کنند. سیستم این برف پاک کن ها به گونه ای است که حس گرهای مادون قرمز که به سطح خارجی شیشه متصل هستند، پس از تعیین میزان و شدت رطوبت یک سیگنال به واحد کنترل مرکزی برف پاک کن ارسال می کنند و برف پاک کن ها با سرعت مشخصی توسط این واحد فعال می شوند.

زمانی که شیشه خشک است، حداکثر میزان امواج مادون قرمز به حس گرها می رسد و با زاویه 45 درجه بازتاب می شود. اما زمانی که بارندگی شروع می شود، خیس بودن شیشه باعث می شود تا امواج مادون قرمز در مسیرهای متفاوتی با زاویه های کم تر یا بیش تر از 45 درجه بازتاب شوند. در عمل باید گفت که هرچه میزان آب روی شیشه بیش تر باشد، اشعه کم تری توسط حس گرهای مادون قرمز بازتاب می شود. زمانی که میزان بازتاب امواج مادون قرمز به حداقل مقدار ممکن برسد، نرم افزار موجود در سیستم برف پاک کن روشن می شود، سرعت برف پاک کن نیز بسته به سرعت خیس شدن شیشه تعیین می شود، و در نهایت برف پاک کن فعال می گردد. این سیستم را می توان در فصل هایی که بارندگی نیست یا در هنگام شستشوی خودرو، غیرفعال کرد.

 

 

5. سیستم دسترسی بدون کلید :

در سال 1982 برای اولین بار در فرانسه، از سیستم دسترسی بدون کلید (Keyless Entry) بر روی خودروی رنو فیوگو استفاده شد. بعد از این، در سال 1989 به طور گسترده در بین خودروهای شرکت جنرال موتورز آمریکا، محبوبیت پیدا کرد. سیستم دسترسی بدون کلید، در واقع یک سیستم قفل کننده الکترونیکی است که امکان قفل یا باز کردن درب های خودرو و نیز استارت موتور را بدون نیاز به استفاده از کلید، فراهم می کند. در این سیستم، قفل درب ها توسط یک دستگاه کنترل از راه دور که در دست صاحب خودروست، انجام می شود. این سیستم هم اکنون به طور گسترده به عنوان تنها قفل استاندارد خودروها مورد استقبال قرار گرفته است. عملکرد این سیستم بدین صورت است که راننده از فاصله چند متری با فشار دادن یک دکمه، بر روی دستگاه کنترل از راه دور، درب خودرو را قفل یا باز می کند. گفتنی است، در برخی خودروها حتی به راحتی می توان با استفاده از دستگاه کنترل از راه دور، خودرو را نیز روشن کرد.

دستگاه کنترل از راه دور، در حقیقت دارای یک فرستنده رادیویی کوتاه بُرد است که معمولاً از فاصله 5 تا 25 متری نسبت به خودرو، می   تواند به  منظور قفل یا باز کردن درب خوردو، سیگنال بفرستد. بدین  صورت  که وقتی دکمه  دستگاه کنترل از راه دور فشار داده می  شود، یک سیگنال رادیویی به گیرنده داخل خودرو فرستاده می  شود  و به درب  ها فرمان می  دهد که قفل یا بسته شوند. این عمل، با صدایی غیر از صدای بوق و همراه با روشن و خاموش شدن چراغ  های راهنما صورت می  گیرد و این پیغام را می  رساند که عمل قفل یا باز کردن درب  های خودرو به درستی انجام شده است. همان  طورکه اشاره شد، در برخی خودرو ها، امکان روشن کردن موتور اتومبیل نیز با استفاده از دستگاه کنترل از راه دور، امکان  پذیر است. البته بسته شدن اتوماتیک پنجره  های باز، باز و بسته شدن درب  های صندوق عقب، یا درب  های جانبی برخی خودروها نظیر خودروهای ون را نیز می  توان به سیستم کنترل از راه دور مجهز کرد.

امروزه در برخی خودروها، علاوه بر سیستم دسترسی بدون کلید، از سیستم پیشرفته  تری به نام سیستم کلید هوشمند (Smart Key) نیز استفاده می  شود. این سیستم برای اولین  بار در اواسط دهه 1990 توسط شرکت مرسدس بنز ارائه شد. در این سیستم، راننده برای قفل یا باز کردن درب  ها، نیازی به فشار دادن دکمه روی کنترل از راه دور ندارد. در واقع زمانی  که کلید، همراه یا در جیب راننده است، توسط گیرنده  های حساس خودرو شناسایی می  شود. حال وقتی که راننده، دستگیره درب را می  گیرد یا دکمه صندوق عقب خودرو را فشار می  دهد، قفل  ها به  صورت اتوماتیک باز می  شوند. گفتنی است، خودروهای مجهز به این سیستم، به راننده این امکان را می  دهند تا بتواند بدون استفاده از کلید، با فشار دادن دکمه استارت، خودرو را نیز روشن کند. البته باید دقت داشت که راننده باید کلید را به همراه خود داشته باشد؛ زیرا شناسایی کلید توسط گیرنده  های خودرو ضروری است. گفتنی است، هنگام ترک خودرو، راننده می  تواند با فشار دادن یک دکمه، با لمس دستگیره درب خودرو، و یا فقط با دور شدن از خودرو، درب  های خودرو را به  طور اتوماتیک قفل کند.

 

6. سیستم دید در شب :

در سال 2000، کمپانی جنرال موتورز یک سیستم دید در شب حرارتی را برای مدل های مختلف کادیلاک معرفی کرد. این سیستم در عین نوآوری و گران قیمت بودن، تصویر واضحی ایجاد نمی‌کرد. کمپانی تویوتا نیز، تلاش هایی در این راه انجام داده است؛ حتی در حال حاضر، در برخی مدل های لکسوس سیستم دید در شب به صورت استاندارد عرضه می‌شود که طرفداران بسیاری دارد؛ اما اگر این سیستم ها بسیار موثر هستند، پس چرا بر روی همه خودروها نصب نمی‌شوند؟ یک نظریه این است که سیستم، آمادگی کامل برای استفاده بر روی همه خودروها را ندارد. از طرفی تکنولوژی دید در شب گران است و اگر شما از یک سیستم ارزان استفاده کنید، در این صورت کیفیت را فدا کرده‌اید. دو خودروساز معظم آلمانی، یعنی مرسدس بنز و بی ام و، رویکردی بسیار جدی در مورد سیستم دید در شب برای محصولات خود داشته اند، به طوری که، از سال 2006 شروع به عرضه سیستم دید در شب کرده‌اند. همانطور که این دو خودروساز برای بیش از 50 سال رقیب جدی هم در بازار خودروهای لوکس بوده اند، در مقوله تکنولوژی دید در شب نیز به رقابت خود ادامه داده، و هرکدام سیستم مختص خود را گسترش داده اند.

مرسدس بنز و بی ام و در توسعه تکنولوژی دید در شب مسیرهای متفاوتی را انتخاب کرده اند؛ مرسدس بنز از سیستم فعال یا همان NIR استفاده کرده است که با پخش کردن نور مادون قرمز، مشابه سیستم های نظامی، شب را برای شما روشن می‌کند. در مقابل سیستم غیر فعال بی ام و از تکنولوژی FIR استفاده کرده است. برخلاف سیستم دید در شب به کار رفته در سیستم های نظامی، سیستم بی ام و تصاویر را بر مبنای گرمای اجسام ایجاد می‌کند و تصویری شبیه نگاتیو فیلم عکاسی به وجود می‌آورد. با اینکه این سیستم در تمیز دادن حیوانات از انسان ها به خوبی عمل می‌کند، اما در تشخیص یک حیوان مرده در وسط جاده با یک سنگ بزرگ یا حتی تنه درخت سقوط کرده، عملکرد خوبی ندارد.

سیستم مادون قرمز بی ام و از سنسورهای نیمه رسانای اکسید فلز (CMOS)، که در جلوی خودرو نصب شده‌اند و توانایی جذب حرارت اشیا و تبدیل آنها به تصاویری با وضوح 360p پیکسل را دارند، استفاده می‌کند؛ گفتنی است، این تصاویر در نمایشگر نصب شده در داشبورد میانی نشان داده می‌شوند. به طور خلاصه، سیستم بی ام و، حرارت بدن حیوانات و عابرین را جذب کرده و به صورت یک تصویر روشن نمایش می‌دهد. هرچه حرارت جسم بیشتر باشد، وضوح تصویر بالاتر است. برد نمایش این سیستم 299 متر است.

سیستم دید در شب FIR، اجسامی را که دقیقا در مسیر مستقیم خودرو قرار دارند، به خوبی روشن کرده و نمایش می‌دهد، اما وضوحی که سیستم مرسدس بنز ارائه می‌کند را ندارد. در مقابل، سیستم مرسدس بنز از تکنولوژی NIR استفاده می‌کند که تصویری واضح و یک دست را در تاریکی ایجاد می‌کند. این سیستم شبیه به چشمی های دید در شب مورد استفاده سربازان می‌باشد. با استفاده از یک سری لامپ‌های پروژکتوری و دوربین ها، سیستم فعال دید در شب مرسدس بنز توانایی تشخیص کم رمق ترین نشانه های نوری و تبدیل آنها به تصویری واضح را دارد.

برتری این سیستم در این است که اشیا گرم را به همان وضوح یک حیوان مرده یا جسم بی‌جان تشخیص می‌دهد؛ تنها نقطه ضعف این سیستم، برد آن است که کمتر از 183 متر می‌باشد؛ هم‌چنین، سیستم NIR مرسدس بنز، بر خلاف سیستم FIR بی ام و که در شرایط آب و هوای متراکم به خوبی عمل می‌کند، در مه عملکرد خوبی ندارد. برخلاف بی ام و، نمایشگر دید در شب مرسدس بنز درست پشت فرمان و در دید مستقیم راننده قرار گرفته است و کیفیت تصویر آن بسیار واضح است. هر دو سیستم قابلیت غیر فعال شدن را دارند و حساسیتی به نور تابیده شده از خودرو های عبوری ندارند. در حال حاضر مهندسان دو کمپانی در تلاشند تا با توسعه این سیستم ها، امکان تشخیص و تفکیک خطر واقعی از یک بازتاب حرارتی ساده را داشته باشند. علی رغم گران بودن این سیستم ها، زمانی که شما برای خرید یک دستگاه مرسدس بنز کلاس S یا بی ام و سری 7 بیش از 100,000 دلار هزینه می‌کنید، داشتن سیستمی که باعث شود در شب ها با ایمنی بالاتری رانندگی کنید، مطمئنا ارزشش را دارد.

امیدواریم با ارائه این مطالب اطلاعات جامعی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشیم همواره ما را از نظرات خود بهره مند سازید.

پایان بخش اول..

گرد آورنده : علیرضا..



ابزار امتیاز دهی

نظرات  (۵)

مطلب واقعا پری بود.با یه بار خوندن انصافا حق مطلب ادا نمیشه.خسته نباشید اقا علیرضا.دمت گرم.
یه سوالی داشتم که خیلی بی ربط به این موضوع نیست.شرکت های خودروسازی داخل توان باکیفیت کردن محصولاتشون رو ندارن.پس حداقل چرا نمیان از بعضی از امکانات ساده مثل سنسور جلو،شیشه شور،نئون،سانروف،یا از بعضی امکانات پیشرفته ای که علیرضای ما گفت استفاده کنن؟واقعا چرا؟
یعنی حداقل نمیتونن با این بزک کاری ها مردم رو گول بزنن که مردم دلشون رو به چیزی خوش کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقا واقعا خسته نباشی  خیلی کامل بود منتظر ادامش هستیم 
دید در شب عالی بود :-) 
خیلی دمت گرم و خسته نباشی کاملا مطلب جالبی بود
بسیار مفید و پر محتوا ممنون
عالی بودن اقا علیرضا،  خسته نباشین،  خیلی توضیحای کامل و خوبی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی